Læring skal bruges på arbejdet

12. marts 2015  |  HK Stat  |  Hovedstaden  |  Sjælland  |  Jakob Groth

Vær ambitiøse, når I vælger kurser, og sørg for, at I efterfølgende kan bruge det i jeres arbejde. Det var budskabet på konferencen Fag og Netværk, som statssektorafdelingerne i HK Hovedstaden og HK Sjælland stod bag 11. marts.

- I skal udfordre jer selv lidt mere. Der er ingen grund til at tage et kursus, hvor I allerede godt ved, hvad det handler om, for så bliver det repetition, ikke læring. Så hellere lade være med at være bange for at tage et kursus, der måske lader til at have et lige lovlig højt niveau - I er altså som regel ligeså kloge, som de andre deltagere.

Sådan lyder opfordringen fra Cecilie Vyff, der er leder af HK's kursusafdeling, da hun holder dagens første oplæg på konferencen Fag og Netværk under overskriften ’HK'ernes fremtid og uddannelse’.

Hun mener, at det er vigtigt at forstå, at man ikke kun lærer på kurser på Metropol. Man kan lære stort set alle steder. Faktisk lærer man først rigtigt noget, når man har haft mulighed for at prøve sin nye viden af i virkeligheden, forklarer Cecilie Vyff til de omkring 140 fremmødte i den fyldte konferencesal på Scandic Hotel i Roskilde.

- Læring består af tre ting: Der skal være noget indhold, noget viden. Der skal være en drivkraft, en motivation og følelse og vilje til at lære. Og så skal der være samspil mellem de to. Det vil sige, at man skal prøve sin nye viden af i praksis og se, hvordan det fungerer i virkeligheden. Det er ifølge Knud Illeris først dér, læringen faktisk finder sted, siger hun.

Kobl læring sammen med arbejde

Cecilie Vyff fortæller, at hun før er kommet hjem efter et kursus og har været helt oppe og køre over det og tænkt, at det da bare var det fedeste kursus. Men da hun så efterfølgende mødte på arbejde, fik hun ikke brugt sin nye viden. Det kan blandt andet være, fordi chefen sagde, at andre opgaver havde højere prioritet. Men også fordi hun selv har fundet ud af, at det slet ikke giver mening i forhold til hendes arbejdsopgaver.

- Så det er helt, helt afgørende, at der er et samspil mellem indhold og drivkraft, og at det skal kunne fungere i praksis. Tænk over, hvad I kan bruge læringen til i jeres hverdag og ikke nødvendigvis kun lige nu og her, men også i forhold til hvad I eventuelt gerne vil arbejde med i fremtiden, opfordrer lederen af HK's kursusafdeling.

Og Cecilie Vyff har et råd til, hvordan læringslystne HK'ere finder frem til, hvilke kompetencer man bør tilegne sig:

- Hvad er det, jeg kan? Hvad er der behov for? Hvad er det, jeg vil? Når du har svaret på de tre spørgsmål, har du fundet et kompetencebehov, og det kan du tage med til næste MUS, lyder det fra Cecilie Vyff.

HK-medlemmer Efteruddannelse Kompetencer Kurser

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK