Let bagdelen og gør noget, du ikke plejer

12. marts 2015  |  HK Stat  |  Hovedstaden  |  Sjælland  |  Jakob Groth

Det kan være en stor gevinst for både dig og dine kolleger at netværke med hinanden. Men det kræver, at man træder ud af sin komfortzone, mener erhvervscoach.

At netværke eller networke er et af de helt store buzzwords. Men hvad betyder det egentlig, og hvordan kan man netværke, så det faktisk hjælper én i ens arbejdsliv? Susie Lynges opskrift er ret enkel, da hun holder foredrag på konferencen Fag og Netværk, som statssektorafdelingerne i HK Hovedstaden og HK Sjælland for nylig slog sig sammen om at afvikle i Roskilde:

- Working er en ret stor del af networking. Det handler rigtig meget om at lette bagdelen og komme op og gøre noget, du ikke plejer, forklarer hun.

Susie Lynge har som erhvervscoach og partner i Netværks Akademiet undervist adskillige virksomheder i, hvordan de kan skabe værdi ved at netværke. Det kan blandt andet være videndeling mellem kolleger fra forskellige afdelinger, der ellers aldrig normalt har talt sammen.

- En af de virksomheder, jeg tidligere har undervist, satte på et tidspunkt bordkort op i kantinen til frokost, så alle blev tvunget til at sidde med kolleger, de ikke normalt havde noget med at gøre. Det skabte harme blandt de ansatte, men kun indtil de faktisk lærte de andre at kende. Det betød, at der både blev delt viden mellem afdelingerne, men også at det blev nemmere at spørge hinanden om hjælp, fortæller hun.

Slip nysgerrigheden løs

Men uanset hvor man er ansat, og hvilken personlighed man har, er der fire grundlæggende trin, man er nødt til at forstå, hvis man vil skabe en nyttig relation til en kollega eller mulig samarbejdspartner.

De tre første skridt er at kende til hinanden, at kunne lide hinanden og at kunne stole på hinanden. Først når de tre trin er udført, kan man nå frem til fjerde trin - at skabe gensidig værdi, forklarer Susie Lynge og nævner et eksempel fra sit eget liv:

- Jeg sad over for en mand i toget på vej til Aarhus, og han havde en enorm buket blomster med. Jeg var vildt nysgerrig og havde længe en indre dialog med mig selv om, om det var okay at spørge ham, hvem der skulle have dem. Jeg spurgte ham endelig, da vi var 20 minutter fra Aarhus. Og han svarede 'Hvem siger, jeg ikke har fået dem?’

De endte med at snakke, indtil de nåede Aarhus. Da de stod af, prikkede han hende på ryggen og sagde ’Vi skal lave forretning’.

Manden var fra revisionsvirksomheden KPMG, som Susie Lynge efterfølgende underviste i at netværke.

- Slip nysgerrigheden løs! Der findes masser af den type møder lige for næsen af jer alle, mener hun.

Karriere Netværk