Få styr på restferien

12. marts 2015  |  HK Privat

Det er ved at være sidste udkald, da ferieåret slutter om mindre end to måneder. Lav en aftale med chefen, så din restferie ikke går til spilde.

Har du holdt dine fem ugers ferie? Hvis ikke, så er det ved at være tid til at tage stilling til, hvad der skal ske med resten. Ferieåret slutter nemlig den 30. april, og hvad skal der så blive af resten af din ferie?

Restferie

- Lav en aftale med din chef om, hvad der skal ske med din restferie. Du har to muligheder: enten kan du holde ferien, inden ferieåret slutter den 30. april, eller du kan overføre mest muligt, siger Klara Hoffritz, advokat i HK/Privat.

Aftale med din chef
Du kan altså lave en aftale med chefen om to ting. Du kan holde ferien inden udgangen af april, men I kan også med visse begrænsninger aftale, at din resterende ferie bliver overført til næste år.
På den måde har du foruden de nye 25 dage, du får 1. maj, mere ferie, du kan bruge i det næste ferieår.

Længere tidfrist på overførsel
Der kan dog kun overføres ferie ud over 20 dage, svarende til fire uger. Det betyder, at de første fire uger af din ferie er ”låst” og skal afholdes i dette ferieår. Hvad du har derudover, kan overføres til næste ferieår.

Har du eksempelvis 25 feriedage, kan du flytte fem dage. Men overførte du også fem feriedage sidste år, har du altså 10 dage, du kan overføre, og sådan fortsætter det.

Du skal have lavet aftalen senest den 30. september 2015, så du har tid nok, hvis det er det, du vil.

- Men sørg for at snakke med din chef om det i god tid, så I ikke bliver pressede af fristen. I behøver ikke aftale nøjagtigt, hvornår dagene skal holdes. Det har I mulighed for at aftale på et senere tidspunkt, når blot I laver en aftale om at overføre ferien, inden fristen udløber, siger advokat Klara Hoffritz.

Har du overenskomst
Vil du gerne overføre ferien, kan der imidlertid gælde lidt flere regler for de med overenskomst. De fleste af HK/Privats landsdækkende overenskomster har en maksgrænse.
Den grænse lyder i mange tilfælde på, at man hvert år kan overføre alt over 20 dages ferie, men man kan maksimalt overføre sammenlagt 10 feriedage. Og de overførte feriedage skal afholdes senest i 2. ferieår efter, ferien er overført.

Penge i stedet for ferie
Mangler du at holde ferie, og har du ikke lavet nogen aftale med din chef om enten afholdelse eller overførsel, kan der ske to ting. Han kan enten pådutte dig at holde dem med en måneds varsel, eller han kan betale dem til Arbejdsmarkedets Feriefond. Og det er der altså ikke nogen af jer, der vinder på.

Det er ikke uden videre muligt at få udbetalt ferie, men der er nogle undtagelser. Er feriedagene op til 2.250 kr. værd, så skal din chef helt af sig selv udbetale pengene til dig.

Er beløbet til gengæld på mere end 2.550 kr., og drejer det sig om ferie, du skulle have holdt som 5. ferieuge, kan du bede din chef om at få pengene udbetalt. Men det skal du gøre inden 30. september 2015.

- Det kan være svært at overskue, om man har feriedage for mere eller mindre end 2.250 kr. tilbage. Er du i tvivl, så spørg din chef eller HR-afdeling. Du har naturligvis også altid mulighed for at kontakte din lokale HK-afdeling, hvis du har brug for individuel rådgivning, siger Klara Hoffritz, advokat i HK/Privat.

Ferielovens hovedpunkter

• En lønmodtager har ret til 25 dages ferie om året, svarende til fem uger.
  • Ferieåret går fra 1. maj til 30. april.
  • Hovedferien består af 15 feriedage (eller tre uger), som du har ret til at få lagt i sammenhæng i perioden 1. maj til 30. september.
  • Resten kaldes restferie.
  • Du har mulighed for at overføre optjent ferie ud over 20 dage til følgende ferieår.

læs
 andre nyheder