Borgmester opfordrer østjyske HK’ere til at stemme om overenskomst

16. marts 2015  |  Østjylland  |

Et enkelt klik på hk.dk er alt, hvad der skal til, for at stemme om en ny overenskomst. Og det skal HK’s medlemmer gøre, mener Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard.

Fra i dag og to uger frem, er der særlig travlt hos HK Kommunal Østjylland. De ansatte i kommuner og regioner skal stemme om en ny overenskomst og fagforeningens mål er at få rekord mange medlemmer til tasterne for at sætte deres kryds. Men det er ikke kun fagforeningen, der gerne vil have medlemmerne til at stemme. Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard opfordrer også til, at alle tager stilling, når en overenskomst sendes til afstemning.

- En af de måder du kan være med til at sikre, at der er ordnede forhold på det danske arbejdsmarked, det er ved at tage stilling til den overenskomst, der nu bliver bragt til afstemning. Som arbejdsgiver, og det er jeg i kraft at mit medlemskab af KL’s bestyrelse og som borgmester i Aarhus, så er det fuldstændig afgørende, at vi har nogle samarbejdspartnere, vi kan lave gode aftaler med. Det har man også som arbejdsgiver en enormt stor interesse i at sikre, siger Jacob Bundsgaard i en video på HK Østjyllands hjemmeside, hvor han henvender sig direkte til HK’s medlemmer.

Glad for opbakning

Formand for HK Kommunal Østjylland, Hans-Henrik Hansen er glad for opbakningen fra borgmesteren.

- Det betyder meget, at han vil være med til at sætte fokus på, hvor vigtigt det er, at vi stemmer om overenskomster. For det har aldrig været vigtigere, end det er i dag. Den tradition, vi har haft i Danmark gennem mere end 100 år, hvor arbejdsgivere og arbejdstagere i fællesskab aftaler løn- og arbejdsvilkår, er truet fra alle sider. Senest har vi set det blandt piloter og kabinepersonale, at overenskomster ikke er noget, man skal tage for givet, siger han.

Bestyrelsen for HK Kommunal Østjylland anbefaler at stemme ja til overenskomsten, der blandt andet giver en lønstigning på 5,42 procent fordelt over tre år, en ekstra uges barsel øremærket til fædre, et rejsehold i psykisk arbejdsmiljø og fokus på efteruddannelse af de ufaglærte medlemmer af HK.

To uger med kampagne

HK Kommunal Østjylland har fra i dag sat en kampagne i gang, der skal få medlemmerne til at stemme. Det sker blandt andet med informationsmøder på arbejdspladser i hele regionen og udsendelse af materiale om overenskomsten.

- Vi tyvstartede med møder i sidste uge flere steder på Djursland, og her var stemningen rigtig god. Vores medlemmer kommer alle sammen og samtidig oplever vi stor imødekommenhed fra arbejdsgiverne. Der er ingen tvivl om, at de også er interesseret i at bevare den danske model, hvor arbejdsgivere og ansatte forhandler om løn- og arbejdsvilkår. Men det kan jo kun fortsætte, hvis der er opbakning fra danskerne til den model, siger Hans-Henrik Hansen.

For yderligere information kontakt Hans-Henrik Hansen, formand HK Kommunal Østjylland, mobil: 28 45 54 15

Se videoen

Overenskomst Kommunal