Nye arbejdsvilkår for butiksansatte i Coop er vedtaget

16. marts 2015  |  Coop Butik  |

I har stemt ja til de nye løn- og arbejdsvilkår, som HK Handel har aftalt med Coop. Overenskomsten kommer til at gælde med tilbagevirkende kraft fra marts 2014, og det betyder en efterbetaling af lønstigningerne fra 2014.

Efter 10 måneders forhandlinger og tre ugers afstemning har I vedtaget de nye løn- og arbejdsvilkår, som HK Handel har aftalt med Coop. Den treårige aftale indeholder blandt andet en lønstigning på 794 kroner om måneden i mindstelønnen frem mod marts 2016. Overenskomsten gælder med tilbagevirkende kraft fra marts 2014, hvor den indeholder en lønstigning på 240 kroner om måneden. Den 1. marts 2015 steg lønnen yderligere 265 kroner, og den 1. marts 2016 stiger lønnen igen med 289 kroner. Også elevlønningerne stiger for hver den 1. marts i perioden, men her varierer stigningerne efter anciennitet.

Den nye overenskomst giver foruden stigningen i mindstelønnen også højere tillæg for at arbejde på forskudt tid, bedre muligheder for uddannelse og en fordobling af den såkaldte Fritvalgs Lønkonto til to procent. Samtidig har Coop forpligtet sig til at forsøge at skabe flere fuldtidsjob til de mange deltidsansatte i koncernen.

72,9 procent af medlemmerne under overenskomsten har stemt, og 97 procent heraf har stemt ja til overenskomsten, mens tre procent har stemt nej.

- Det har været et meget langt forløb, fordi Coop lagde ud med at kræve forringelser, men så meget mere positivt er det, at så mange har stemt, og at de har stemt for overenskomsten, siger Anne-Marie Helt, der er faglig sekretær for Coop-området.

Hold øje med dit nyhedsbrev fra HK Handel. Her skriver vi, når vi ved, hvornår lønstigningerne efterbetales, så du kan holde øje med, at de kommer med på din lønseddel. Hvis du ikke er sikker på, at du får den rigtige efterbetaling, kan du altid kontakte din lokale afdeling og få hjælp til at gennemgå din lønseddel og evt. vagtplan og se, om det hænger sammen. Find din lokale afdeling her.

Læs mere om de nye satser på mindsteløn og tillæg, og se ændringerne på barselsområdet, uddannelsesområdet og for vikarer her.

Coop Butik