Stort ja til at lade bestyrelsen gå på slankekur

18. marts 2015  |  Sydjylland  |

En velbesøgt generalforsamling godkendte enstemmigt HK Privat Sydjyllands bestyrelses eget forslag om at ”tabe sig” to medlemmer.

Formand Henny Fiskbæk sagde farvel til Tina Bopp Thygesen og Dorthe Hansen, som forlod bestyrelsen.

Se flere billeder fra generalforsamlingen på HK Sydjyllands Facebook-side

Ikke færre end 75 medlemmer mødte op til HK Privat Sydjyllands generalforsamling i Kolding onsdag den 11. marts.
Og ikke en eneste af dem havde nogen indvendinger mod bestyrelsens forslag om at sende sig selv på slankekur – det vil sige at skære antallet af bestyrelsesmedlemmer ned fra 13 til 11.

To sagde farvel

75 medlemmer af HK Privat Sydjylland mødte op til generalforsamlingen onsdag aften.

Næstformand Hans Jørgen R. Andersen motiverede forslaget ved at henvise til de generelle nedskæringer sidste år på 10 procent på budgetterne.
I det lys mente bestyrelsen, at politiker-delen også måtte holde for.
Desuden er det hidtil høje antal på 13 bestyrelsesmedlemmer en historisk beslutning, der udsprang af dengang, der var frikøbte formænd og ikke fuldtidsformænd.

Sammenlignet med de andre provinsafdelinger har HK Privat Sydjylland ligget i den høje ende sammen med Østjylland, idet de andre afdelinger har mellem 7 og 11 i bestyrelsen.
Generalforsamlingen mente, det var et godt initiativ og roste bestyrelsen for at skære i den politiske del, når budgetterne var blevet beskåret for alle andre.

Samtidig passede beslutningen godt i tråd med, at to medlemmer af bestyrelsen, Dorthe Hansen og Tina Bopp Thygesen, ikke modtog genvalg/var nødt til at forlade bestyrelsen.

Stemmen svigtede formanden

Sygdomsramte Henny Fiskbæk måtte overlade beretningen til Hanne Andersen, men formanden havde dog en smule stemme til rådighed under generalforsamlingen.

Formand Henny Fiskbæk var ramt af sygdom og stemmesvigt, så Hanne Andersen læste den mundtlige beretning, hvor der blandt andet var fokus på:

● at HK Sydjyllands faglige afdeling og LG-team inddrev næsten 15 millioner kroner til medlemmer at HK Privat Sydjylland i 2015.03.

● at 126 medlemmer af HK Privat Sydjylland er røget ud af dagpengesystemet som en følge af dagpengereformen.

● at udviklingen i medlemstallet går den rigtige vej: På tidspunktet for generalforsamlingen var HK Privat Sydjylland 49 medlemmer over målet.

Fuldstændig ud i skoven, minister!

Marianne Vind, næstformand i HK Privat Danmark, var gæst på generalforsamlingen og fik foreviget sin deltagelse med en selfie.

Og så gav det stort bifald, da Henny Fiskbæk (via oplæser Hanne Andersen) skældte ud over beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen udmelding om, at han ikke går ind for lovgivning om forpligtende brug af arbejdsklausuler i kommuner og regioner:

- Argumentet, han bruger, er, at politikerne så vil begive sig ud på et område, som de normalt lader arbejdsmarkedets parter om. Han mener, at i det øjeblik, man skal ind og lovgive på det her område, skulle man også ind og lovgive om løn og arbejdsvilkår.
- Det er den mest søgte undskyldning, jeg længe har hørt. ILO-konvention 94, der beskriver brug af arbejdsklausuler, tiltrådte Danmark helt tilbage i 1955. Det betyder, at det er obligatorisk for statslige myndigheder at bruge arbejdsklausuler i offentlige kontrakter. Men for kommuner og regioner er situationen anderledes. Her findes der i dag blot en opfordring til at bruge arbejdsklausuler.
- Det er fuldstændig ud i skoven, at skatteydernes penge – dine og mine skattekroner - kan bruges til social dumping, når det er muligt at bruge klausuler i alle offentlige kontrakter inden for den allerede eksisterende lovgivning, lød det i Henny Fiskbæks mundtlige beretning.

Læs hele Henny Fiskbæks mundtlige beretning her.

Læs bestyrelsens skriftlige beretning her – se blandt andet navnene på de 27 delegerede, der blev valgt til HK Privats ordinære kongres i november.

Se oversigt over bestyrelsen i HK Privat Sydjylland efter generalforsamlingen 11. marts 2015.

Se masser af billeder fra generalforsamlingen på HK Sydjyllands Facebook-side.

Medlemsdemokrati Politik HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK