HK efterlyser uddannelse og tid til jobkonsulenter

18. marts 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Der er flere gode takter i Carsten Koch-udvalgets anbefalinger, lyder det fra HK Kommunal, der slår til lyd for, at medarbejderne på jobcentrene og i socialforvaltningerne får penge til uddannelse, tid til koordinering, og at justeringer sker i et anstændigt tempo.

De 500.000 personer, der befinder sig i udkanten af arbejdsmarkedet og eksempelvis modtager kontanthjælp eller er i fleksjob, skal hjælpes tilbage på arbejdsmarkedet i langt højere grad, end det sker i dag. Sådan lyder anbefalingen fra det såkaldte Carsten Koch-udvalg, der netop har fremlagt 28 anbefalinger til, hvordan kommunerne skal tage hånd om de ikke-arbejdsmarkedsparate ledige.

Anbefalinger omfatter blandt andet nye virksomhedsrettede aktiveringsforløb, et tillæg til kontanthjælpsmodtagere, der aktiveres ude på en almindelig arbejdsplads, mere tværfaglighed samt et uddannelsesløft for medarbejderne på tværs af forvaltninger.

Fremtidens faglighed

Udvalgets anbefalinger om at styrke fagligheden på blandt andet jobcentrene bør ifølge HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, følges op af nogle penge til videreuddannelse.

- Når det gælder indsatsen for de ikke-arbejdsmarkedsparate, bør politikerne som minimum lade sig inspirere af den første Carsten Koch-rapport for de arbejdsmarkedsparate ledige, hvor der blev afsat 150 millioner kroner til en styrket uddannelsesindsats blandt jobcentermedarbejderne. Grundlaget er godt, men der skal bygges oven på, lyder det fra HK Kommunals næstformand.

Han peger på, at et sådant tiltag vil flugte godt med den aftale, HK Kommunal har indgået med de kommunale arbejdsgivere ved de netop afsluttede overenskomstforhandlinger, hvor det blev aftalt at søsætte et arbejde med at definere hvilke fremtidige fagligheder, der er brug for på beskæftigelsesområdet.

Asocialt og uhensigtsmæssigt

HK Kommunals næstformand anerkender, at Carsten Koch-udvalget taler om det lange seje træk.

- Det er helt afgørende, at man investerer i de rigtige løsninger frem for de hurtige. Derfor kan vi også være bekymrede for, at den refusionsreform, man netop har aftalt på Christiansborg, i virkeligheden kommer til at spænde ben for det, Carsten Koch anbefaler, mener Mads Samsing.

Og han udtrykker direkte bekymring for Carsten Koch-udvalgets anbefaling om finansieringen af kontanthjælpen, hvor man foreslår, at de borgere, der kommer i et virksomhedsforløb, får en bonus oveni kontanthjælpen. Den bonus skal finansieres ved at nedsætte kontanthjælpen for alle andre.

- Det er ikke bare asocialt, men også uhensigtsmæssigt, mener Mads Samsing, der peger på, at mange borgere i denne gruppe jo netop ikke ”bare” er ledige:

- Der er tale om mennesker med rigtig mange udfordringer, og at gøre dem fattigere giver i al fald ikke mere ro til at få løst de problemer, man har. Nærmere tværtimod.

Ro på tempoet

Endelig opfordrer Mads Samsing til, at eventuelle ændringer på baggrund af anbefalingerne gennemføres i et tempo, så jobcentrene kan følge med.

- Reformtempoet har været helt urimeligt. Der er behov for justeringer, men lad os få dem i et anstændigt tempo, så medarbejderne kan følge med.

OK15 HK Kommunal Social og beskæftigelse Arbejdsmarked

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK