HK.dk logo

Vi taler ordentligt - vil du være med?

18. marts 2015  |  MidtVest  |  HK Kommunal  | 

I Ringkøbing-Skjern Kommune har de 4500 medarbejdere gjort op med den hårde tone, og HK ser kampagnen ”Vi taler ordentligt – vil du være med” som et godt initiativ.

I løbet af uge 11 har borgerne kunnet møde ansatte med badges med kampagneteksten og finde plakater med samme budskab på kommunens adresser.

Baggrunden for kampagnen er, at de ansatte gennem kommunens sikkerheds- og samarbejdsorganer har fortalt om oplevelser med en hårdere sprogbrug, og kommunen opfordrer både borgere og ansatte til at "tale ordentligt".

Ringkøbing-Skjern Kommune har i første halvdel af 2014 registreret 271 arbejdsulykker inden for kategorien 'Chok som følge af aggressioner eller trusler'. 


- Vi oplever langt flere positive møder mellem borgere og ansatte end det omvendte. Men vi hører samtidig gennem vores sikkerheds- og samarbejdsorganer en stigende bekymring for, at tonen fra borgerne udvikler sig i en uheldig retning, siger kommunaldirektør Niels Erik Kjærgaard og fortsætter:

- Denne tendens vil vi gerne tage i opløbet – selvfølgelig for at bevare den gode dialog, men også for at sikre et godt arbejdsmiljø for medarbejderne. En dårlig tone skal ikke være en del af det at gå på arbejde i Ringkøbing-Skjern Kommune, siger kommunaldirektøren, der har det øverste personaleansvar.

Han understreger, at ansvaret for den gode tone også ligger hos kommunens ansatte.

- Kommunen har en stor del af ansvaret for, at kommunikationen mellem ansatte og borgere ikke løber i en uheldig retning. Derfor er der også sammen med kampagnen sat gang i et arbejde indadtil, hvor medarbejderne drøfter, hvad en god og acceptabel tone er. Både i den direkte dialog og via de sociale medier som for eksempel på Facebook, fortæller han.

Reformer og spareøvelser presser

Iver Enevoldsen

- Det er et vigtigt budskab at sende, at man som ansat i kommunen selvfølgelig ikke skal være udsat for en dårlig tone, siger borgmester Iver Enevoldsen (V).

En omskiftelig tid med mange reformer, faldende befolkningstal og deraf følgende spareøvelser presser både borgere og ansatte og kan give anledning til frustrationer. Frustrationer, der er helt legitime, siger borgmester Iver Enevoldsen (V).

- I byrådet træffer vi afgørelser, som ændrer rammerne for kommunens ydelser, ligesom reformer kan ændre i vilkårene. Det står vi på mål for samtidig med, at vi appellerer til, at man afleverer en eventuel kritik i en ordentlig tone. Det er et vigtigt budskab at sende, at man som ansat i kommunen selvfølgelig ikke skal være udsat for en dårlig tone, forklarer han.

- Vi har nogle fagligt dygtige og kompetente medarbejdere, der er drevet af at ville gøre en forskel for andre mennesker. Den enkelte medarbejder repræsenterer også hele kommunen i borgernes øjne, og der er selvfølgelig plads til at give kritik. Der, hvor det kan gå galt, er, når utilfredshed med kommunen bliver rettet mod den enkelte medarbejder, siger han.

Lunten kan være kort

Tina Birkeholm

Jobkonsulent Tina Birkeholm fortæller, at tonen generelt er høflig, når hun møder borgerne. Men hun kan godt mærke, at lunten er kort hos nogle.

Tina Birkeholm, jobkonsulent i Skjern på femte år og tillidsrepræsentant for ca. 50 HK’ere i Jobcentret  og Kompetencecentrene i Skjern og Ringkøbing, rådgiver i det daglige forsikrede ledige borgere. Det vil sige dem, der er medlem af en A-kasse og får dagpenge. 

Hun fortæller, at tonen generelt er høflig, når hun møder borgerne. Men hun kan godt mærke, at lunten er kort hos nogle. Ofte er det frustrationerne over de regler, der gælder for ledige, der er årsagen til, at tonen kan blive presset. Det er dog sjældent, situationen eskalerer og bliver direkte ubehagelig. Tina husker tre tilfælde.

- Det er dybt ubehageligt, når et had til systemet bliver projiceret over på mig. Jeg har været ude for borgere, der sidder over for mig spændte som en flitsbue og nævner med skulende blik, at de ved, hvor jeg bor og har fundet mig på Facebook, beretter hun.

I de situationer er der sparring med kolleger og ledelsen bagefter, og det er ikke noget, der får lov at komme ind under huden, fortæller Tina Birkeholm.

- Jeg er selvfølgelig ikke upåvirket af det, men jeg fejer det væk - jeg er dog også opmærksom på, at det ikke er alle mine kolleger, der er skruet sammen på den måde, siger hun.

Tina Birkeholm er ikke i tvivl om, at kampagnen gør noget godt for arbejdsmiljøet i kommunen. 

- Det betyder noget, at vi føler os støttet af vores arbejdsgiver, og jeg har fået mange tilkendegivelser fra borgere, der synes, det er et godt tiltag, siger hun. 

Beskæftigelse i Ringkøbing-Skjern Kommune har de sidste to år arbejdet med en fælles efteruddannelse inden for kommunikation og coaching, og Tina og flere kolleger har taget en diplom i coaching og er blevet certificeret business coach.

På kursus i konflikthåndtering

Tove Lysgaard i snak med en borger.

Borgerservicekonsulent Tove Lysgaard (til venstre) fortæller, at tonen som hovedregel er god i borgerservice, og de dårlige oplevelser hører til undtagelserne. Normalt er der kun én rigtig vanskelig episode om ugen.

I Borgerservice er tonen som hovedregel god og de dårlige oplevelser hører til undtagelserne. Normalt er der kun én rigtig vanskelig episode om ugen.

- Hvis jeg selv taler ordentligt, holder fast i den gode tone, og vælger at overhøre mislyde i tonen – så får jeg også en god tone tilbage igen, siger Tove Lysgaard, der er borgerservicekonsulent.

Hun har siden kommunesammenlægningen mødt borgerne i Borgerservice på rådhuset i Ringkøbing. Men hendes erfaring med borgerrådgivning bag skranken går tilbage til 1986, og gennem den tid har opgaverne og tonen ændret sig.

- I dag har vi næsten ingenting med borgernes privatøkonomi som pension eller boligstøtte at gøre. Det er flyttet til Udbetaling Danmark, og det gør også noget ved tonen. Folk kan godt blive lidt mere skarpe, når det handler om ydelser. I øjeblikket er der flere frustrationer omkring digital selvbetjening, siger hun.

Lige som sine kolleger har Tove Lysgaard været på flere kurser i, hvordan man håndterer en konfliktsituation, så den ikke eskalerer og bliver personlig. Ofte kan en kvik bemærkning være med til at nedtone en spændt stemning, men det handler om fingerspidsfornemmelse.

Glæde i HK over kampagne

Marianne Køpke.

Formand for HK Kommunal MidtVest, Marianne Køpke, siger, at hvis en kampagne som denne kan være med til at forbedre det psyskiske arbejdsmiljø, så sygemeldinger og fratrædelser undgås, vil det være rigtigt godt. 

Hos HK Kommunal MidtVest glæder formand Marianne Køpke sig over kampagnen.

- Vi ser, at der er et stigende antal kommunalt ansatte på blandt andet jobcentrene, der bukker under for stress og må sygemeldes eller måske ligefrem vælger at kvitte jobbet. Kan en kampagne som denne være med til at forbedre det psykiske arbejdsmiljø, så sygemeldinger og fratrædelser undgås, vil det være rigtigt godt, siger hun og fortsætter:

- Det psykiske arbejdsmiljø har meget stor betydning for, om vi trives på arbejdspladsen, og vi oplever, at det mange steder er under pres. I HK har vi udnævnt 2015 til arbejdsmiljøår, hvor vi med forskellige tiltag sætter fokus på både det psykiske og fysiske arbejdsmiljø. 

- I øvrigt er et af de opnåede resultater i forbindelse med overenskomstforhandlingerne, at der skal etableres et rejsehold i psykisk arbejdsmiljø, der skal bistå kommunerne med indsatser og tiltag. Og i regionen vil der kunne trækkes på ekspertbistand, når det gælder det psykiske arbejdsmiljø, beretter hun.

Arbejdsmiljø Vold og trusler

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt


Bliv tillidsvalgt

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat


Se facebookside

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk