Søgte et fast job – og blev årets vikar 2015

19. marts 2015  |  Samdata

Karsten Fabricius var egentlig i gang med at søge et fast job, da han tog en midlertidigt vikar-tjans – og pludseligt blev kåret til årets vikar.

”Karsten var en elsket mand, hvor han kom frem.”

Så klar lød den anbefaling, Karsten Fabricius fik efter et 2½-måneders vikariat som IT-supporter hos Top-Toy A/S, der ejer BR og Toys-R-Us-butikkerne. De pæne ord har nu resulteret i, at HK’eren også er blevet kåret til ”Årets Vikar 2015” af Vikarbureauernes Brancheforening.

Egentlig var det et tilfælde, at Karsten Fabricius overhovedet havnede i et vikarjob. Han har arbejdet som IT-supporter i en håndfuld firmaer hen over de sidste tyve år – typisk 4-5 år hvert sted. Men sidste år blev det firma, han arbejdede i, ramt hårdt af EU’s handelsrestriktionerne mod Rusland, og derfor måtte han ud og lede efter et nyt job.

Han var egentlig i fuld gang med at søge et fast job, da han undervejs også blev skrevet op i en vikar-database. Det betød, at han pludselig blev tilbudt et vikarjob som IT-supporter hos Top-Toy. Jobbet gik blandt andet ud på at fjern-servicere medarbejdere, der havde problemer med kasse-terminaler i butikker i hele norden. Samtidigt fik han også lov til at besøge flere af butikkerne.

Som ny mand kunne det være lidt af en urias-post at komme ind i legetøjs-branchen lige før den travle julehandel. ”Men vi fik sænket antallet af service-tickets fra 1600 til 600 i den travle periode op til jul,” fortæller Karsten Fabricius med en god portion stolthed.

Det gav sig også udtryk i den anbefaling, som han fik med fra firmaet:

”Karsten og de øvrige supportteknikere lykkes at vende stemningen og tilliden til IT-support i så høj en grad, at der løbende blev indmeldt rosende ord fra butiksmedarbejdere og ledelse”, står der i den anbefaling, han nu har lagt på sin LinkedIn-side.

Og selv om posten som IT-supporter mange steder kan være en udsat post, så elsker Karsten Jobbet.

”Jeg elsker at kunne gøre en forskel. At gøre dagligdagen nemmere for mine kollegaer og sørge for, at den maskine jeg har lavet, er klar og at han ved, han har gjort det bedst mulige.”

Karsten erindrer en opgave fra det forrige firma, hvor chefen kom hjem fra Rusland med en pc, hvor harddiske var død som en mursten. Seks timer senere skulle samme chef afsted mod Hong Kong med en pc under armen. ”Det er her bare alt sammen, og jeg kan bare arbejde videre, som om intet var hændt,” konstaterede chefen da han ringede for at sige tak for hurtig service.

”Det er den type oplevelser, der gør mig glad for jobbet,” fortæller Karsten.

Belønningen for veludført vikar-tjans fik han midt i marts, da han blev inviteret med til Vikarbureauernes årsmøde i København. Her blev han hentet op foran forsamlingen for at få blomster, klapsalver, diplom og ikke mindst en check på 10.000 kr.

Karsten jagter lige nu et fuldtidsjob, og hvis man er hurtigt - og har det rigtige ledige job, kan man måske headhunte ham, før andre får fat i Danmarks bedste vikar. Mens han stadig har tiden, er han gået i gang med at tage resten af den MCSA-certificering (Microsoft Certified System Administrator), som han begyndte på tidligere.

”Jeg elsker at levere god service, og vikarjobbet var en god måde at få indblik i firmaet. Men på sigt vil jeg gerne have et fast job, fordi det giver en bedre løn, fortæller Karsten Fabricius

Karsten Fabricius (tv) fik prisen som årets vikar overrakt af Jacob Tietge fra Vikarbureauernes Brancheforening og Flemming Paridon Brüggemann der er bestyrelsesformand for Vikarbureauernes Brancheforening (th) (Foto: Ernst Poulsen)