København åbner for kommunens regneark

19. marts 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

En ny rapport viser hovedstadens styrker og udfordringer i form af stribevis af diagrammer og tabeller.

Københavns Kommune har på 20 år fået 110.000 flere indbyggere, hvilket svarer til en vækst på 23 procent. I løbet af de næste ti år ventes yderligere 90.000 borgere at få adresse i hovedstaden, og udviklingen er fuldstændig parallel med den, der forventes i de andre skandinaviske hovedstæder, Stockholm og Oslo.

Dette er bare nogle enkelte af de mange tal, man kan læse i en ny nøgletalsrapport fra Københavns Kommune, ”Status på København”, som er 74 luftigt designede sider spækket med illustrative diagrammer og tabeller. Hensigten med rapporten, der bærer undertitlen ”Nøgletal for København 2015”, er at svare på en lang række spørgsmål om hovedstaden og Københavnerne og i ét overblik at give andre mulighed for at ”kigge København over skulderen”.

Af publikationen fremgår, at byen har en relativ ung befolkning, og at tilflytterne især kommer fra nabokommunerne, men også at både Aarhus og Odense er på top-5 over de kommuner, som leverer nye indbyggere til København. Til gengæld er det udelukkende nabokommunerne, med Frederiksberg som en klar nummer ét, der er på top-5 over de kommuner, der tager imod fraflytterne. Man kan måske konkludere, at når man kommer langvejs fra for at slå sig ned i København, er man ikke tilføjelig til at rejse langt væk, når man igen flytter fra kommunen.

Næsten halvdelen cykler på job i København

Det kan hænge sammen med andre oplysninger i ”Status på København”, nemlig at København har et overskud af arbejdspladser og dermed en høj grad af indpendling. Blandt landets seks største byer, er København også kommunen med det største indkomstniveau. Det er dog kun en smule over landsgennemsnittet, som en kommune som Gentofte er med til at trække voldsomt op. Her ligger den gennemsnitlige skattepligtige indkomst 61 procent over den tilsvarende i hovedstaden.

Ifølge overborgmester Frank Jensen (S) afdækker publikationen en række sociale, sundhedsmæssige og økonomiske udfordringer, som skal håndteres, hvis København fortsat skal være en god by at bo i. I forhold til resten af landet har kommunen således næsten en dobbelt så stor andel af indbyggere i alderen 30-64 år, som har en disponibel indkomst under 100.000 kr., nemlig 10,9 procent. Og andelen af fattige er vokset stærkere i København end i resten af landet.

Hvis man hylder et bymiljø med mindre støj og trafik, er der til gengæld gode nyheder i rapporten. Andelen af både københavnere og ikke-københavnere, der cykler eller tager offentlig transport til og fra arbejde eller uddannelse i København, er stigende. Næsten halvdelen benytter cyklen, og netop 50 procents cykelpendlere er kommunens mål for 2015.

”Status på København” kan hentes her (PDF).

Politik

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt