Kommunerne sparer på velfærden

19. marts 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

De danske kommuner brugte sidste år 2,3 milliarder kroner mindre, end de havde budgetteret med. Uden at sprænge budgetterne kunne de have ansat op til 5.000 ekstra medarbejdere. Pengene burde kunne overføres til dette budgetår, mener HK Kommunal.

Danskerne kunne i 2014 have fået for 2,3 milliarder kroner mere velfærd, hvis kommunerne havde brugt alle de penge, de havde budgetteret med. Det viser en ny analyse af de foreløbige regnskabstal, som flere faglige organisationer har foretaget i fællesskab. Det store underforbrug svarer til, at kommunerne kunne have haft 4.000-5.000 flere ansatte.

Årsagen til underforbruget er blandt andet, at kommunerne er underlagt skrappe økonomiske sanktioner for at overskride servicerammen. Kommunerne bruger altså mindre, end de må, af frygt for straf.

De faglige organisationer bag analysen, HK Kommunal, FOA, Dansk Socialrådgiverforening, Danmarks Lærerforening, BUPL og Dansk Magisterforening, mener, at underforbruget skader det økonomiske opsving, der fortsat er skrøbeligt.  De opfordrer regeringen til at slappe tøjlerne over for kommunerne.

- Det er nu fjerde år i træk, kommunerne holder unødigt på de penge, der ellers skulle arbejde for velfærds-Danmark. Sammen med de senere års massive nedskæringer skader kommunernes underforbrug den nære borgerservice, der er så afgørende for, at borgere og virksomheder kan præstere optimalt til gavn for væksten i landet, siger Bodil Otto, formand for HK Kommunal.

Overfør pengene til 2015

Hun mener, at kommunerne burde kunne flytte de sparede penge til indeværende budgetår.

- Det vil klæde Christiansborg-politikerne at understøtte den endnu spirende vækst ved i det mindste at give kommunerne mulighed for at overføre de ubrugte penge til næste budgetår, siger Bodil Otto.

KL-formand Martin Damm (V) er enig i, at regeringen bør fjerne sanktioner for overforbrug.

- Hvis man har sat en streg på jorden, og får at vide, at du blive skudt lige på den anden side, så stiller man sig i sikker afstand. Uden sanktioner ville kommunerne antageligvis have et forbrug, som lå tættere på grænsen, siger Martin Damm til avisen.dk.

Analyse Arbejdsmarked Politik

Har du også læst...

Seks måneders fængsel for trusler

17. maj 2018  | HK Kommunal

En 39-årig mand er blev idømt seks måneders ubetinget fængsel for at have truet flere ansatte i Skive Kommune samt en enkelt ansat i Aabenraa Kommune.

Spillet om velfærdsmilliarderne er startet

17. maj 2018  | HK Kommunal

Finansministeren har netop afholdt de første, indledende møder med repræsentanter for kommuner og regioner om næste års økonomi. Gunstige samfundsøkonomiske rammer og en ændret befolkningssammensætning bør betyde flere penge til den nære velfærd, mener HK Kommunal

Nu kan du stemme om overenskomsten

17. maj 2018  | HK Kommunal  | DL

Afstemningen om OK18 er åben nu. Det eneste, du skal bruge, er dit cpr-nummer. Det tager kun et øjeblik at stemme. Du kan læse om hovedpunkterne og komme videre til afstemningen her.

Se alle nyheder

Lukket for i dag