Urafstemning godt fra start

19. marts 2015  |  HK Stat  |

Næsten 27 procent af statens HK’ere har allerede givet deres mening til kende om OK15. Langt flere følger efter, når tillidsrepræsentanterne i de kommende dage drøfter overenskomstresultatet med deres kolleger på arbejdspladserne. Det forventer faglig chef Tina Green.

Siden urafstemningen om den nye statsoverenskomst gik i luften 12. marts, har flere end hver fjerde af de stemmeberettigede givet sin mening om forhandlingsresultatet til kende. Torsdag morgen blev stemmeprocenten for hele landet opgjort til 26,7.

Flittigst til at sætte det digitale kryds ved ja eller nej er indtil videre medlemmerne af HK Trafik & Jernbane med 29 procents deltagelse. De nordjyske stats-HK’ere følger lige i hælene – her har 26,8 procent stemt.

I det interne kapløb om højeste interesse for urafstemningen i HK’s syv regionale afdelingsområder ligger HK Stat Sjælland p.t. på sidstepladsen. Men marginalerne er meget små. I Sjælland har 23,1 procent stemt indtil nu.

Møder vil øge interessen

I HK Stats sekretariat er faglig chef Tina Green tilfreds med starten på urafstemningen. Hun forventer, at langt flere vil blive inspireret til at stemme i de kommende dage.

- Vi er midt i den første af to kampagneuger, hvor vi hjælper vores tillidsfolk med materialer om overenskomsten og lidt mundgodt til møder med medlemmerne om OK15 ude på arbejdspladserne. Der har været stor efterspørgsel på vores ’kampagnepakker‘, og i de kommende dage vil mange tillidsrepræsentanter afvikle lokale møder, fortæller hun.

Samtidig rejser HK Stats formand og næstformand rundt i landet for at præsentere overenskomsten for organisationens tillidsfolk. Også de regionale HK Stat-formænd er ude ved møder på arbejdspladserne.

Formålet med de mødeaktiviteterne er både at fortælle om indholdet af den nye overenskomst og fremme den almene forståelse for, at overenskomster er noget, vi arbejder og kæmper os frem til, forklarer Tina Green.

- Det er godt at interessere sig for egne vilkår på jobbet, og en høj deltagelse i urafstemningen sender et signal til vores arbejdsgivere om, at statens ansatte går op i deres arbejde og hvad, de får for det, mener den faglige chef.

- For os er fokus på de faglige vilkår vigtigt – også i forbindelse med overenskomstfornyelser, hvor resultaterne er præget af, at det lige nu handler om at bevare reallønnen. Vi samler sammen til bedre tider ved kommende OK-fornyelser, lover Tina Green.

En stemme fra mindst hver anden

Målet for HK Stat er, at mindst hvert andet medlem stemmer om overenskomsten. Det har sektorbestyrelsen besluttet. Til sammenligning deltog kun godt hver tredje i den seneste urafstemning. Det var i 2011.

I 2013 fik de statsansatte ikke lov til at stemme om deres overenskomst. Et lovindgreb fastsatte vilkårene. Sidste gang, stemmeprocenten var over 50, var i 2008, hvor godt 51 procent tog aktivt stilling til OK-resultatet.

Mens interessen for at stemme om ok-resultaterne har været faldende siden 1999 – hvor 60 procent deltog – har fordelingen af Ja- og Nej-stemmer ikke ændret sig ret meget: Ved de seneste fem urafstemninger har mellem 77 og 82,4 procent stemt Ja – og mellem 17 og små 23 procent vendt tommelfingeren nedad for de resultater, fagforeningslederne har kunnet klemme ud af skiftende finansministre.

OK15 Stat