Husk nu at stemme

20. marts 2015  |  Sydjylland  |

Urafstemningen om OK15 og trivsel på arbejdspladsen var nogle af hovedemnerne på en velbesøgt generalforsamling i HK Stat Sydjylland.

Måske var det foredraget med Anne Glad, der trak? Måske var det maden? Eller begge dele i kombination med fagligt engagement og lyst til at være sammen med kolleger? I hvert fald var der et imponerende højt deltagerantal på næsten 90 til generalforsamlingen i HK Stat Sydjylland.

Næsten 90 medlemmer fyldte godt op i lokalet hos HK Sydjylland i Kolding, da den sydjyske statssektor holdt generalforsamling 18. marts.
Foredrag af tv-kendte Anne Glad og fællesspisning udgjorde opvarmningen til generalforsamlingen, hvor formand Annette Godsvig Laursen blandt andet talte om OK15 og arbejdsmiljø.

Urafstemningen om overenskomsten foregår frem til 9. april. Ved forhandlingerne mellem Finansministeriet og de faglige organisationer i staten opnåede HK blandt andet følgende resultater i den kommende 3 års overenskomstperiode:
● Generelle lønstigninger over de næste tre år på i alt 3,52 %
● Forhøjelse af minipensionen fra 10,65% til 11,19 %
● Forhøjelse af ATP bidraget med 168 kr. pr. 1. januar 2016
● Endnu en uges forældreorlov med fuld løn øremærket fædre

Vigtigt at stemme

Annette Godsvig Laursen opfordrede stærkt til at stemme:
- En enstemmig forbundssektorbestyrelse har godkendt forliget, og anbefaler medlemmerne at stemme ja ved urafstemningen. Ved sidste overenskomstforhandling fik vi ikke lov til at stemme. Med baggrund i lærerkonflikten blev overenskomst 2013 ophøjet til lov. Derfor er det ikke mindre vigtigt, at vi i år får en markant højere stemmeprocent end ved de sidste overenskomstforhandlinger, fordi det vil sende et tydeligt signal til vores politikere om, at vores medlemmer interesserer sig for overenskomsten og er interesseret i af have indflydelsen.

- Vi har sat det mål, at vi skal have en stemmeprocent på over 50% og hernede i Sydjyllands område vil vi gerne have en endnu højere stemmeprocent. Det er derfor vigtigt, at du forholder dig til resultatet og foretager et aktivt valg i forbindelse med afstemningen. Det gør heller ikke noget, at du spøger din nærmeste HK kollega om han/hun har stemt, sagde hun.

Her kan du deltage i urafstemningen

Det grænseløse arbejde

I sin beretning så Annette Godsvig Laursen også frem mod perioden 28. april 2015-28. april 2016, som i HK er udnævnt til arbejdsmiljøår:

- I den statslige sektor i Sydjylland har vi valgt at sætte overskriften Trivsel. Trivsel med et særligt fokus på det grænseløse arbejde. Det har vi gjort fordi, at der er rigtig mange af vores medlemmer, der har svært ved at skelne imellem arbejde og fritid. Hvornår er det vi arbejder? Hvornår er det vi holder fri? Jeg kan da bare lige tjekke min mail i aften. Jeg tager bare lige en halv time mere i dag. Det betyder da ikke noget. Men gør det nu ikke det alligevel?

Pres på ansatte i Kriminalforsorgen

Hun fortalte om HK Stat Sydjyllands handlingsplan for 2015, men erkendte også, at planer ikke kan forudse alle situationer:

- Vi er selvfølgelig opmærksomme på, at der kan komme akutopståede situationer i form af om jeg så må sige, hovsaløsninger fra politikerne, der kræver, at vi iværksætter handlinger, der ikke er nævnt i vores handlingsplan med et ord. Eller andre situationer der kræver, at vi foretager noget aktivt.

- Det var netop en af årsagerne til, at vi i sidste uge havde besøg af en række medarbejdere fra Kriminalforsorgens område, idet medarbejderne der har været udsat for et kolossal stort pres i forbindelse med etablering af de nye regionale områdekontorer i Kolding og Hobro, som de selv siger. De tror såmænd den plan for omlægningen af strukturen, der er blevet fastlagt, bliver fulgt. Der er bare ikke taget højde for, hvor opgaverne skal være, så det er meget forskelligt hvilket arbejde de enkelte medarbejdere fra fængslerne har med til områdekontoret og så har de også fået tilført en del nye opgaver oven i. Dertil kommer, at de sidste medarbejdere først kommer til områdekontoret i f.eks. Kolding den 5. maj.

- For medlemmerne i Horsens-området er vilkårene anderledes igen, idet man først er ved at ansætte nye medarbejdere til områdekontoret i Hobro, hvortil der ikke var så mange af de ansatte, der ønskede at flytte med til, idet det ikke var realistisk på grund af transporttiden.

- Det er faktisk ofte, det der sker inden for det statslige område. Politikerne glemmer, at det altså er mennesker, de har med at gøre. Tag f.eks. Skat. Her blev besparelserne også effektiviseret førend systemerne virkede, sagde Annette Godsvig Laursen.

Suppleanter stemt ind i bestyrelsen

Efter mange år i bestyrelsen ønskede Jutta S. Martensen ikke genvalg.
I stedet blev to hidtidige suppleanter, Johanne C. Larsen og Susanne Abild, stemt ind i bestyrelsen.
Dorthe Bonde fra Flyvestation Skrydstrup og Lene Birkholm fra Arbejdstilsynet blev valgt som nye suppleanter.

Se bestyrelsens skriftlige beretning her.

Medlemsdemokrati Politik HK-medlemmer Arbejdsmiljø