HK Kommunal: Vi bringes ud i et kapløb med tiden

20. marts 2015  |  Sjælland  |

Rekordmange deltog i HK Kommunals generalforsamling onsdag aften i Roskilde.

Der var rekordmange til HK Kommunal Sjællands generalforsamling 18. marts 2015

Der var rekordmange til generalforsamling i den kommunale sektor. 320 var tilmeldt , hvoraf en del kom for at høre Chris MacDonald, som efterfølgende beredvilligt stillede op til selfies, hvad ikke så få benyttede sig af. Foto: Frank Holm Jørgensen

Trivsel, tilfredse medarbejdere og det psykiske arbejdsmiljø generelt var det gennemgående tema på HK Kommunal Sjællands generalforsamling, der havde rekorddeltagelse med 174 stemmeberettigede deltagere.

Der er ingen tvivl om, at regionalt og kommunalt ansatte HK’ere er under pres. De politiske ønsker om besparelser matcher ikke borgernes forventninger om et højt serviceniveau og flere velfærdsydelser. I krydsfeltet står HK’erne, som i det daglige møder – ofte – frustrerede borgere, som ikke får opfyldt deres forventninger.

HK mener, at en bedre og mere effektiv offentlig sektor kræver medindflydelse til engagerede, aktive og ansvarlige medarbejdere. Det kræver klare mål fra ledelserne om, hvilken service borgerne kan forvente. Det sker dog desværre sjældent i dag.

Tilbage står i værste fald en flok medarbejdere, der mistrives og ikke får den anerkendelse for deres indsats, som de fortjener.

- Udfordringerne er mange. Vi lever i en tid, hvor fællesskabet skal stå sin prøve. Et fællesskab, der skal skabes på arbejdspladsen, og er der brug for en hjertestarter, stiller vi os gerne til rådighed i HK, fastslog formand og næstformand i den kommunale sektor, Michael Rosenberg og Nina Andersen, i bestyrelsens beretning.

- Der er behov for at sætte fokus på det sunde arbejdsliv og at give det lokale tidsmiljø et grundigt eftersyn. Som hverdagen er i dag, tvinges vi ud i et kapløb med tiden. Sæt tidsmiljøet på dagsordenen i jeres MED-udvalg, opfordrede de.

Trak forslag

Stemmesedlerne blev luftet ivrigt, da bestyrelsen satte en vejledende afstemning i gang om en vedtægtsændring, så der kun skulle holdes generalforsamling hvert andet år. Et forslag, der bunder i bestyrelsens ønske om at styrke det strategiske arbejde. Foto: Frank Holm Jørgensen

I beretningen fastslog bestyrelsen også, at der er behov for at styrke det faglige arbejde. Derfor stillede den med et forslag om kun at holde generalforsamling hvert andet år. I stedet skulle kræfterne bruges til at faglige træf med bestyrelsen rundt om i regionen.

En vejledende afstemning blandt de fremmødte viste, at forslaget næppe ville blive vedtaget, hvorfor bestyrelsen trak det.

Formand Michael Rosenberg blev genvalgt med akklamation. Ny i bestyrelsen er lægesekretær Lene Louise Nordahl. Hun blev valgt ind i stedet for FTR i Regionshuset, Gunhild Krogager Carlsson.

17 mio. kr til 112 medlemmer

HK Kommunal Sjællands faglige medarbejdere afsluttede sidste år 112 faglige sager, der tilsammen indbragte de berørte medlemmer 17 mio. kr. Heri er ikke medregnet sager om arbejdsskader.

- Det er godt gået af vores medarbejdere. Lad os give dem en hånd, opfordrede sektorformand Michael Rosenberg, og fik et bragende bifald retur.

Sluk for den blå himmel

Michael Rosenberg takker Chris Macdonald for et inspirerende og morsomt foredrag

Sektorformand Michael Rosenberg takker Chris MacDonald for et inspirerende og morsomt foredrag om trivsel, og hvad man kan gøre for at forbedre den for både sig selv og sine kollegaer. Foto: Frank Holm Jørgensen

Sluk for den blå himmel mindst 90 minutter før, I skal puttes under dynen, lød opfordringen fra Chris MacDonald, da han onsdag før generalforsamlingen i HK Kommunal Sjælland satte trivsel på dagsordenen.

Med den blå himmel mener han iPhones, iPads og andre kommunikationsmidler, der har vundet danskernes hjerter og opmærksomhed i en grad, kun få havde forventet for få år siden.

- Den frekvens, lyset har fra disse apparater, svarer til frekvensen på lyset fra en blå himmel. Når vi ser på skærmen, tror vores hjerne, at nu er det dag. Kroppen er slet ikke indstillet på, at den skal sove, forklarede han.

Og søvn er vigtig. Mindst 7-8 timer hver nat. Det er en væsentlig forudsætning for, at vi trives.

De seneste 35 år er danskernes søvn svundet med 1,5 time hver nat. I sover 1,5 time mindre pr. nat, end I gjorde for 35 år siden. Det svarer til, at I på årsbasis går glip af 73 nætters søvn!

Chris MacDonald henviste til undersøgelser, der viser, at fra 2005 til 2012 er stadig færre danskere tilfredse med deres tilværelse.

- Og hvad er der sket i de år, spurgte han retorisk, og nævnte fremmarchen af de lysende kommunikations-midler, som før 2005 kun havde en beskeden udbredelse.

- Dengang kunne I ikke tjekke e-mails, Facebook, Twitter, og hvad det nu hedder. Men det er det sidste, I gør, inden I lægger jer til at sove, og det første I ser på, når I vågner.

- Jeg ved ikke, hvad folk gjorde tidligere, men man havde med garanti ikke 15 kuverter og slet ikke 15 venner med i sengen, bemærkede han.

- Vi er midt i det største eksperiment i verdenshistorien uden kontrolgrupper, men vi kan konstatere, at det går den forkerte vej med hensyn til trivsel og stress, sagde en veloplagt Chris MacDonald til de mere end 320 HK’ere, som koncentreret fulgte med i det humoristiske og tankevækkende onemanshow, der bl.a. konkluderede, at uden opmærksomhed, opbakning, opmuntring og omsorg trives vi ikke.

Arbejdsmiljø Kommunal Arrangementer

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK