Tag ikke statens ansatte som gidsler i valgkamp

20. marts 2015  |  HK Stat  |

Politikerne tager tusindvis af statsansatte som gidsler, når de udsteder løfter om at flytte navngivne direktorater og styrelser ud af hovedstadsområdet. Det mener Rita Bundgaard. Hun opfordrer politikerne til at besinde sig og udvise god arbejdsgiveradfærd.

Dansk Folkeparti har i Jyllands-Posten 20. marts foreslået at flytte Vejdirektoratet, Naturstyrelsen og Energistyrelsen med i alt 1.000 medarbejdere til Jylland. Også Venstres næstformand, Kristian Jensen, lægger i avisen op til at flytte statsansatte ud af København. Han varsler en konkret plan fra Venstre inden valget. Det huer ikke de statsansatte HK'eres formand.

- Der er for alvor gået valgkamp i diskussionen om placeringen af statens arbejdspladser. Politikere fra flere partier overbyder hinanden med vidtløftige planer for udflytning af en række af statens arbejdspladser fra København til provinsen, konstaterer Rita Bundgaard og fortsætter:

- Politikerne skaber alvorlig usikkerhed, når de med valgløfter og overbud sår tvivl om tusindvis af statsansattes fremtidige job- og boligsituation. Hvis en arbejdsplads pludselig skal flyttes, bliver de ansatte stillet over for valget om at rykke hele familien op med rode – eller at miste arbejdet. Politikerne i Folketinget er jo de statsansattes arbejdsgivere. Det er ikke god arbejdsgiveradfærd at skabe så stor usikkerhed om medarbejdernes fremtidige job og arbejdspladser.

Inddrag medarbejderne

God arbejdsgiveradfærd er ellers noget, Finansministeriet meget fornuftigt går op i at udbrede på de statslige arbejdspladser, påpeger Rita Bundgaard. Og til det hører, at man tager strategisk velbegrundede beslutninger og inddrager medarbejderne.

- Som formand for en landsdækkende fagforening skal jeg ikke vurdere, hvor hvilke arbejdspladser bedst kan placeres. Men jeg vil opfordre politikere og andre med fokus på den her problematik til at tænke og planlægge langsigtet og strategisk. Hovsaløsninger og valgflæsk holder ikke, mener Rita Bundgaard.

Hun tilføjer, at staten udgør så lille en del af det samlede arbejdsmarked, at udflytning af arbejdspladserne ikke kan ændre afgørende på tendensen til at danskerne rykker ind mod de større byer. Men naturligvis skal mulighederne for at lægge statslige arbejdspladser uden for hovedstadsområdet undersøges, mener hun.

- Når der opstår nye statslige styrelser eller institutioner, så overvej, hvor de bedst kan placeres ud fra hensyn til funktion, adgang til arbejdskraft.

Arbejdsmarked Politik HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK