Tag jer af virkelige problemer

20. marts 2015  |  Nordjylland

KOMMENTAR: Det virkelige problem er, at der mangler arbejdspladser - ikke at kontanthjælp og dagpenge er for høje, skriver formanden for HK Nordjylland.

Ivan Ziegler

Af Ivan Ziegler,
formand for HK Nordjylland
ivan.ziegler@hk.dk

Modtagere af kontanthjælp og ledige er jagtet vildt. I en stort anlagt kampagne slår partiet Venstre på stortromme for, at kontanthjælpen skulle være for høj og fordelene ved at skaffe sig en lønindkomst dermed for lille.

Også arbejdsgiverne spiller med på denne melodi, skønt de jo selv kunne klare dét problem ved at hæve mindstelønnen, fx for lavtlønnede butiksansatte; det ville de ikke få problemer med os over!

Også det såkaldte Carsten Koch-udvalg, hvis opgave det er at se på beskæftigelsesindsatsen, anbefaler nu regeringen at skære i kontanthjælpen. Og DA-direktør Jørgen Neergaard mener, at større forskelle på ydelser og løn vil få flere asylsøgere i job.

Vi har hørt det hele før: Ledige vil ikke arbejde før den økonomiske piskesnert rammer dem! Samme ideologi ligger bag VKO’s forringelser af dagpengene, da man midt i massearbejdsløsheden halverede dagpengeperioden og gjorde det dobbelt så svært at opnå ret til dagpenge.

Hvis lavere ydelser virkelig skaffede folk i arbejde, ville de 50.000 ledige, der har mistet dagpengeretten, ikke have noget problem. Og der ville næppe være arbejdsløshed i lande med ringe socialt sikkerhedsnet - som fx USA. At øge fattigdommen øger ikke den fattiges overskud til at søge arbejde.

Virkeligheden er en anden. Problemet er stadig, at mange flere gerne vil ind på arbejdsmarkedet, end der er plads til for tiden. Det gælder både ledige i dagpengesystemet, modtagere af kontanthjælp, unge uden praktikplads, folk der venter på et fleksjob og flygtninge og indvandrere, for hvem arbejdspladsen er den bedste vej til integration.

Hvor er det lige, der er job til de mange, man vil presse med lavere ydelser? Hvor er det hr. Neergaard mangler hænder?

I stedet for at hetze mod mennesker, der er sat udenfor arbejdsmarkedet, skulle man bruge kræfterne på at skabe helt almindelige jobs på normale overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår. At ansætte folk på særlige ordninger eller med tilskud skaber nemlig ikke flere jobs; de kan derimod være med til at fortrænge ordinær arbejdskraft.

Der er fx brug for flere hænder til velfærdsopgaver i det offentlige. Skat kunne bruge flere hænder til at sikre, at alle betaler den skat, de skal, og til at inddrive de milliarder, der skyldes. Og det er da et paradoks, at børnefamilier har svært ved at få arbejdsliv og familieliv til at hænge sammen, at folk i job er stressede fordi der er for meget arbejde til for få, og at ledige får stress af ikke at kunne få et job.

Der er virkelige problemer nok at tage sig af!