23. marts 2015  |  Østjylland  |

Det kræver gode engelsk-kundskaber at passe jobbet på Aarhus Universitet. Og dem får medarbejderne blandt andet på intensive kurser i England.

Undervisning i Canning

De fleste kan klare sig på engelsk, når de skal spørge om vej eller bestille en kop kaffe. Men der skal lidt mere til, når kontorfuldmægtig Inger Larsen skal tale med udenlandske studerende på Aarhus Universitet.

- De stiller jo en masse spørgsmål og har brug for hjælp, så de engelsk-kundskaber jeg fik for mange år siden i skolen er langt fra nok, fortæller hun.

Derfor er hun en af mange HK’ere på Aarhus Universitet, der været på intensivt kursus i England, for at få styrket sine kompetencer.

- Det har været utrolig godt. Vi startede med at mødes to dage herhjemme i Danmark, og så rejste vi til England, hvor vi sad på skolebænken fra morgen til aften i fem dage. Det gav virkelig et godt udbytte, fortæller hun.

Aarhus Universitet har besluttet, at engelsk er et koncern-sprog, som alle medarbejdere skal beherske. Derfor har flere hold været i enten London eller Devon, hvor de intensive kurser holdes. Kurserne udbydes af Alexandersen Language Training, der sammensætter hold på maksimalt seks deltagere, der har samme niveau i engelsk. Dermed kan undervisningen tilrettelægges, så alle får mest muligt ud af det.

- Selv om vi alle var danskere på holdet, så var det et krav, at vi talte engelsk til hinanden på skolen i England. Også i pauserne. Om aftenen tog underviserne, der var englændere, med ud at spise, så der skulle vi også tale engelsk. Derfor var det virkelig fem dage med engelsk fra morgen til aften og i alle situationer, fortæller Inger Larsen.

Never did I learn so much in such a short time

Underviser Gerard Bannon og Ruth Laursen Grabe

Ruth Laursen Grabe, der er institutsekretariatsleder på Aarhus Universitet, har været på kursus to gange.

- Jeg har virkelig fået meget med hjem begge gange. I kursustiden forventes det, at man selv er aktiv, man skal byde ind, og ikke gemme sig. Man øver telefonsamtaler, som bliver optaget, og man skal lytte til det efterfølgende, så fejl kan blive rettet. ’Never did I learn so much in such af short time’ har jeg tænkt begge gange, jeg er kommet hjem fra kurset, fortæller hun.

Begejstringen har fået hende til at hjælpe flere kollegaer med at søge midler, så de også kunne få glæde af kurset.

- Jeg har ikke mødt en eneste, der var skuffet over forløbet, fortæller Ruth Laursen Grabe.

Også Inger Larsen er sikker på, at de fem dage i England har lært hende meget mere, end et kursus i Danmark kan.

- Herhjemme kommer man jo til at tale dansk til hinanden. Og en time her og en time der, giver jo bare ikke det samme, som at stå i London og være tvunget til at tale engelsk uanset om man skal spørge om vej eller fortælle, hvad man laver på jobbet, siger hun.

Mere end 200 universitetsansatte fra hele landet har været på kursus i London og HK Stat Østjylland har indgået samarbejde med Alexandersen Language Training om at udbyde de intensive kurser, så endnu flere kan få et kompetenceløft.

- Mange af vores medlemmer har brug for et højt niveau på engelsk, for at varetage deres job. Vi har fået mange anbefalinger af disse kurser, og dem giver vi nu videre. For at komme med på kurset, kræver det, at den enkelte får kurset godkendt på sin arbejdsplads – som enhver anden kompetenceplan, skal det godkendes via SU, fortæller Jytte Gaardsted, faglig konsulent hos HK Stat Østjylland.

Du kan læse mere om kurserne her

Stat Efteruddannelse Job og uddannelse

FLERE LOKALE