HK Østjylland inviterer arbejdsgivere til samarbejde

23. marts 2015  |  Østjylland  |

Stress og dårligt psykisk arbejdsmiljø sender årligt flere tusinde ansatte hjem på langvarig sygemelding. Det skal vi lave om på, lyder det fra HK Østjylland. Derfor er arbejdsgiverne nu inviteret til møde i håb om at finde en løsning i fællesskab.

HK Østjylland inviterer arbejdsgivere til samarbejde

Viggo Thinggaard

”Vi har brug for din hjælp”. Sådan starter et brev til arbejdsgivere og arbejdsgiverrepræsentanter, som HK Østjylland har sendt ud. Baggrunden for brevet er dyster. Hvert år henvender flere hundrede medlemmer sig til HK Østjylland fordi de har problemer med det psykiske arbejdsmiljø.

- Det dur simpelthen ikke, lyder det fra fællesformand hos HK Østjylland, Viggo Thinggaard.

I februar var psykisk arbejdsmiljø endnu engang oppe at vende i Folketinget. Dengang viste det sig, at stress ikke anerkendes som en arbejdsskade, fordi det sjældent kan bevises at tilstanden er varig og at det alene er arbejdet, der er årsag.

- Vi har i flere år talt om problemerne med stress. Og mens vi taler bliver flere og flere ramt. Derfor mener jeg, at vi skal handle nu, siger Viggo Thinggaard.

I midten af januar begyndte HK Østjylland at registrere, hvor mange medlemmer, der beder om personlige samtaler med arbejdsmiljøteamet, fordi de ikke selv kan håndtere problemerne. På to måneder har 20 medlemmer været til samtale.

HK Østjylland har ikke lagt sig fast på, hvad det præcis er, der skal gøres ved problematikken. Men at det skal gøres i samarbejde med arbejdsgiverne er Viggo Thinggaard ikke i tvivl om.

- Vi hører ofte, at det er chefens skyld, at et medlem er ramt af stress. Uklar ledelse, alt for mange opgaver til for få medarbejdere og angst for, at et nej til opgaver får chefen til at sende en fyreseddel. Men som fagforening skal vi også se indad og spørge os selv, hvordan vi kan hjælpe medlemmerne til at undgå at komme i de situationer. Og her har vi brug for at samarbejde med arbejdsgiverne. Vi skal høre deres side af historien også, og i fællesskab skal vi så finde en løsning, siger Viggo Thinggaard.

HK Østjylland håber at det lykkedes at finde nogle arbejdspladser, hvor HK og arbejdsgiverne i fællesskab kan afprøve metoder, der kan forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

- Vi skal finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Vi ved, at det ofte går galt, fordi kommunikationen mellem leder og medarbejder ikke fungerer. Hvis vi i fællesskab kan kommen med nogle bud på, hvordan den enkelte arbejdsplads kan løse den udfordring, så er vi nået langt. Det vil være til glæde for vores medlemmer og for virksomhedernes bundlinjer, siger Viggo Thinggaard.

Stress Arbejdsmiljø