De glæder sig til nye og bedre OK-vilkår

24. marts 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  DL  |  Berit Andersen

Et møde for HK’erne på Rigshospitalet endte med en lang række af tilfredse medlemmer, der benyttede anledningen til at stemme ja til den nye overenskomstaftale.

40 par ører står på stilke, da faglig konsulent Sadie Bidstrup fra HK Kommunal Hovedstaden en torsdag eftermiddag i marts orienterer en gruppe hospitalsansatte HK’ere om deres nye overenskomst med regionerne. Og spørgsmålene står i kø for at få de sidste svar på plads, inden krydset kan sættes på den digitale stemmeseddel.

Rundt om ved bordene her i en af Rigshospitalets kantiner høres en tilfreds summen blandt lægesekretærerne og de andre HK-medlemmer, der er mødt frem. Og der er ingen tvivl om, at de først og fremmest glæder sig til nye, pæne lønstigninger. Derefter er det dog meget forskelligt, hvad de lægger vægt på i den nye overenskomstaftale.

- Jeg har stemt ja, fordi jeg synes, overenskomsten er bedre, end vi længe har set dem. Og det bedste er de generelle lønstigninger, som ganske vist ikke lægger os i overhalingsbanen, men i hvert fald sikrer, at vi følger med alle andre. Og så er jeg også godt tilfreds med, at mændene får en uges mere barsel, siger Birgit Heegaard, HK-assistent i Klinik for Ergo- og Fysioterapi.

Hendes tilfredshed er dog iblandet en ærgrelse over, at vilkårene for seniorerne i regionerne ikke er helt så gode som for deres kommunalt ansatte kolleger. Men det vejer dog ikke plus-siderne ned.

Vigtigt fokus på ledelse

OK-møde på Rigshospitalet

Foto: Berit Andersen

En af de store forandringer i den nye OK-aftale mellem HK og regionerne handler om de ledende lægesekretærer. De har længe følt sig som en truet faggruppe og lægger derfor stor vægt på den tekst, som nu er skrevet ind i aftalen og understreger, at det er ’vigtigt for hele lægesekretærgruppen med en stærk ledergruppe’.

- Jeg er rigtig glad for, at det er kommet med. Mange steder nedlægges vores job, eller vi erstattes af akademikere. Så det er godt at have fået slået fast, at man gerne vil os. Jeg ser det som en anerkendelse af vores faglige kompetencer som nødvendige for at få gruppen af lægesekretærer til at fungere bedst muligt, siger Vivian Sundstein, leder for 16 lægesekretærer i Thorax-kirurgisk Klinik under Hjertecentret.

Af samme grund glæder hun sig over en anden del af aftalen, der indebærer nedsættelse af en arbejdsgruppe, som skal se på, hvordan de ledende lægesekretærer indgår i faglig, administrativ og strategisk ledelse.

- Det er fint, at vi på den måde får sat fokus på vores ledelseskompetencer. Vi er jo faktisk rigtig godt uddannet og kan rigtig mange ting, siger hun.

Juhuu for kompetencemidlerne

OK-møde på Rigshospitalet

Foto: Berit Andersen

En del af snakken ved medlemsmødet på Riget kommer til at handle om kompetencemidlerne. Og her er glæden blandt de tilstedeværende åbenlys stor. Som Vivian Sundstein siger, er det nu bare om at komme ud af starthullerne og søge:

- Det er jo først-til-mølle princippet, der gælder. Og jeg har da i hvert fald et par stykker, som står klar til at komme afsted på uddannelse. Og selv vil jeg gerne i gang med en Master på et tidspunkt. Det er SÅ vigtigt for os at tilegne os nye kompetencer. Ikke mindst nu, hvor sundhedsplatformen står for døren, siger hun.

En del af HK’erne i kantinen denne eftermiddag har allerede sat deres kryds. Og resten stiller sig efter mødet op på rad og række for at benytte deres demokratiske ret til at ytre deres mening. De faglige konsulenter fra fagforeningen har medbragt en iPad til formålet og guider medlemmerne gennem den afstemningsproces, som i dag tager under et minut. Og de har så bare tilbage at håbe, at ja'et er hjemme, og at de har medvirket til at hæve stemmeprocenten.

Fakta om OK-møder

Morgenmøde, madpakkemøde, kaffemøde, fyraftensmøde … På næsten alle tidspunkter af døgnet har repræsentanter fra HK Kommunal Hovedstaden i de sidste tre uger stået klar til at møde medlemmerne og fortælle om resultatet af den nye overenskomst med arbejdsgiverne.

40 besøg i alt. Formålet er bl.a. at få gang i en dialog om værdien af en overenskomst. Og bag det hele ligger også ønsket om at få hævet stemmeprocenten markant i forhold til for to år siden, så afdelingen kan blive den afdeling i HK Kommunal med den største procentvise fremgang i stemmeafgivningen fra OK 2013 til OK 2015. Målet er en stemmeprocent på 50.

Se stemmeprocenten

OK15 HK Kommunal

vil du blive klogere på dit fag? Så læs DL Magasinet!

Læs DL Magasinet

vil du blive klogere på dit fag? Så læs DL Magasinet!

Læs DL Magasinet