Sæt skub i din uddannelse - gå sammen med kollegerne

24. marts 2015  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |

Kompetencefonden fik for alvor sat skub i 20 kolleger fra samme arbejdsplads i Københavns Kommune. De erkendte deres uddannelsesefterslæb, lavede deres eget hold og satte sig sammen på skolebænken.

Når snakken blandt medarbejderne i Center for Bygninger kom ind på emnet ”kompetenceudvikling” var det gennem mange år en stående vittighed, at ”vi har jo ikke andet end folkeskolen”. Det var selvfølgelig lidt af en underdrivelse, for næsten alle i denne afdeling under Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune har et gulnet eksamensbevis fra en kontoruddannelse.

Tilbage i 70’erne og 80’erne var der også mange, der gik på ”fælles fagskole” og ”magistratsskole”, og hvad der ellers siden kom ind under kommunom-hatten, men derudover var det for langt hovedparten kun blevet til nogle interne kurser i for eksempel byggesagsbehandling. Kurser, som ikke er formelt kompetencegivende.

- Nu er vi bedre rustede til at påvirke udviklingen af de digitale løsninger, fortæller Karina Aagren. Foto: Sif Meincke

Det helt store skridt ind i den fagre, ny kompetenceverden tog de imidlertid først i januar i år. Da afsluttede 20 af kollegerne på samme tid ”Digital service og innovation” med en større skriftlig eksamensopgave. ”Digital service og innovation” er et modul til ti ECTS-point under Akademiuddannelsen i offentlig forvaltning og administration.

- Det var virkelig et gennembrud. Mange har fået aflivet nogle myter om videreuddannelse, og vi har fået det sjovere sammen om at udvikle de digitale værktøjer. Og en del kolleger har fået lyst til at tage flere fag, fortæller Solveig Hansen, der er tillidsrepræsentant for de 55 HK’ere i Center for Bygninger.

Overvældende interesse

Hun har gennem flere år prøvet at skubbe til medlemmerne af HK-klubben for at få dem til at sikre, at deres kvalifikationer er opdaterede, men først da Kompetencefonden blev oprettet i forbindelse med overenskomsten i 2013, opstod den helt store chance.

- Nu havde arbejdspladsen pludselig muligheden for at få 80 procent af udgifterne til videreuddannelse dækket. Jeg tog en snak med min leder, og hun støttede heldigvis idéen. Vi blev enige om, at vi skulle prøve at lave vores eget hold, som kunne tage på Metropol en gang om ugen, samtidig med at vi oprettede to rotationsstillinger.

Med dette fag i ryggen har vi mere viden og nye værktøjer

Interessen viste sig at være overvældende. 30 ville gerne med, men der var kun plads til 20. En af dem var Karina Aagren, der til daglig arbejder med små og store opgaver inden for byggesagsbehandling.

- Med dette fag i ryggen har vi mere viden og nye værktøjer, så vi er bedre rustede til at påvirke udviklingen af de digitale løsninger. Vi har jo borgerne i telefonen, og nogle gange har vi også selv vanskeligt  ved at lede dem hen til de blanketter, de ikke kan finde, fortæller Karina Aagren, og Solveig Hansen supplerer:

- Ja, vi får jo hele tiden nye digitale muligheder. Nogle gange kan vi jo godt fornemme, at det er ingeniører, der står bag udviklingen af systemerne. Det kan kun bliver bedre, hvis vores erfaringer i højere grad bliver inddraget.

Fælles sprog med kolleger

Fra professionshøjskolen Metropols side støttede man, at Center for Bygninger sendte et samlet hold på uddannelse, fordi det blandt andet giver mulighed for at bruge eksempler fra en virkelighed, som alle på holdet kender, og fordi man efterfølgende får et fælles sprog, når man taler om udvikling på arbejdspladsen.

Karina Aagren og Solveig Hansen er desuden enige om, at nogle af de 20 deltagere kun kom med, fordi det var noget, man gik sammen om.

- Mange kunne se en fordel i, at vi kendte hinanden i forvejen og kunne støtte hinanden i forløbet. Det viste sig da også at være rigtig godt undervejs og ikke mindst til sidst, da vi skulle lave den skriftlige eksamensopgave, fortæller Solveig Hansen.

Alle valgte at aflevere eksamensopgave

Blandt ulemperne ved den form kan så være, at nogle kolleger måske er lidt generte over risikoen for at komme til at dumme sig over for kollegerne, når man er ”på udebane” på skolebænken.

- Og så kommer man jo også til at mangle inspirationen fra andre kommuner og typer af arbejdspladser, supplerer Karina Aagren, der af samme grund nok vil vælge at tage sit næste fag på et hold, der er mere blandet.

Selv om muligheden for at undlade at aflevere den afsluttende skriftlige eksamensopgave lå åben, valgt alle at gøre det. Omfanget var 10-14 sider, afhængigt af om de lavede den individuelt eller i grupper. Alle bestod, hele den positive del af karakterskalaen blev brugt, gennemsnittet var 7,7, og én opgave fik topkarakteren 12.

Efteruddannelse Kompetencer Uddannelse Udvikling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK