Privatiseringer skal kunne fortrydes

24. marts 2015  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

En EU-aftale om frihandel og privatiseringer risikerer at blive en åben ladeport for privatisering af offentlige opgaver – uden mulighed for at føre dem tilbage i offentligt regi igen.

Et er at offentlige opgaver og tjenesteydelser bliver forsøgt privatiseret.

For hvis det ender i kaos og dårlige service, så kan det offentlige jo bare trække opgaven tilbage, som det er set flere gange inden for pleje, lønadministration og rengøring.

Men hvad nu hvis en ny aftale indebærer, at når først en opgave er privatiseret, så kan den ikke hjemtages igen til det offentlige?

Ingen politisk fortrydelsesret

Mads Samsing

Den bekymring har flere fagforeninger og internationale faglige organisationer i forbindelse med en frihandelsaftale, som netop nu forhandles mellem EU og USA.

Bekymringen er rettet mod det såkaldte ”ratchet clause”-begreb.

I det ligger nemlig, at politikere ikke kan fortryde privatiseringer inden for bestemte områder.

Problemet er, at EU-kommissionen ikke ønsker at konkretisere og definere, hvad det er for områder, hvilket hos de faglige organisationer har medført en dyb frygt for at blive fanget i en aftale, som har vidtrækkende konsekvenser for den offentlige sektor.

Prisen kan blive for høj

Mads Samsing er næstformand i HK Kommunal og samtidig formand for lokal- og regionalkomiteen i den europæiske sammenslutning af offentligt ansatte (EPSU), som HK Kommunal er medlem af.

Han tilhænger af frihandel og ser gode perspektiver for vækst og beskæftigelse i en aftale, men:

- Det handler ikke bare om toldmure og fælles standarder, der letter byrderne for industrien. Det er særdeles omfattende og hvis prisen for en handelsaftale bliver, at vi sælger ud af retten til at regulere vores samfund, så mener jeg, prisen er for høj, siger Mads Samsing.

Flere knaster og bekymringer

Den såkaldte “ratchet clause” er ikke det eneste, der bekymrer Mads Samsing.

Han peger blandt andet på investorbeskyttelsesmekanismen ISDS, der kan give virksomheder ret til at indbringe sager mod nationalstater for en særlig international voldgift.

Desuden forhandles om endnu en frihandelsaftale på serviceområdet, der udover EU og USA omfatter 21 andre lande. Og særligt den aftale får de bekymrede miner frem hos Mads Samsing:

- Der forhandler EU altså om en handelsaftale, der skal fremme handel med både offentlige og private serviceydelser, og det med lande, der har gennemliberaliseret deres offentlige sektor. En aftale skal gennemanalyseres og debatteres helt åbent. For den er altså ikke lige til at komme ud af igen, når først den er indgået.

EU Politik

Har du også læst...

10.000 ansatte i Københavns Kommune får fleksibel arbejdstid

24. maj 2018  | HK Kommunal

Nu kan 10.000 medarbejdere i Københavns Kommune se frem til fleksibel arbejdstid. Efter succes med et pilotforsøg udbredes tilbuddet til samtlige medarbejdere i sundheds- og omsorgsforvaltningen. Håbet er, at det kan udbredes til alle kommunens forvaltninger.

OK18: Afstemning er kommet godt fra start

24. maj 2018  | HK Kommunal  | DL

Mere end halvdelen af HK Kommunals medlemmer har allerede deltaget i afstemningen om den nye overenskomst. Der er lodtrækning om flotte præmier blandt alle deltagere.

Ringkøbing-Skjern har landets bedste jobcenter

23. maj 2018  | HK Kommunal

LO har rangordnet alle landets jobcentre via et jobcenterindex, der blandt andet måler på uddannelsesandel, aktiveringsgrad og ledighed hos ikke vestlige indvandrere.

Se alle nyheder

Åbningstid: Lukket i dag