Tandklinikassistenter med nye kompetencer

24. marts 2015  |  Midt

Nye opgaver kræver nye kompetencer… Det er filosofien i den målrettede kompetenceudvikling, som tandklinikassistenterne i Odense Kommunes Center for Tandpleje arbejder med. Det giver både faglig stolthed og arbejdsglæde til klinikassistenterne, når de bliver rustet til kerneopgaven med nye kompetencer.

- Det, jeg hører fra kollegerne er, at udviklingen af deres kompetencer har givet dem faglig styrke, der stiller dem stærkere, når de skal løse deres opgaver – og når de skal kommunikere med både patienter og forældre. De beretter samtidig om større arbejdsglæde og en lyst til at lære endnu mere. Det har ganske enkelt givet dem blod på tanden, fortæller Joan Nørgaard, der som udviklingsklinikassistent har været tæt på arbejdet med at udvikle nye kompetencer i sin faggruppe.

- Vi er samtidig i en organisation, hvor både ledelsen og vi som medarbejdere ser kompetenceudvikling som en kæmpe løftestang, og hvor mine kolleger inspirerer hinanden, når de har været afsted på uddannelse. Så kommer de hjem som udviklingsagenter, der kan formidle det gode budskab.

FAKTA: I det overenskomst-forlig, der aktuelt er til afstemning blandt medlemmerne af HK Kommunal, indgår kompetenceudvikling. Forliget sikrer, at alle medlemmer – både i kommuner og regioner – kan søge 25.000 kroner om året til kompetencegivende videreuddannelse. Dette punkt var en mærkesag under overenskomstforhandlingerne, fordi det giver bedre muligheder for at fastholde og udvikle de gode jobs. [Afgiv din stemmer her - senest 9. april kl. 12]

Målrettet og velorganiseret

Kompetenceudvikling - efteruddannelse

Nye opgaver kræver nye kompetencer. Det kan du få via kompetencefonden. Bliv inspireret af tandklinikassistenternes historie her.

For Joan Nørgaard er det en vigtig erfaring at give videre, at arbejdet med kompetenceudvikling skal organiseres bedst muligt. Det giver den største effekt af indsatsen:

- Læg en plan for, hvilke kompetencer der er brug for. Hvilke opgaver har vi, der skal løses? Og hvilke kurser eller uddannelser giver de kompetencer, der skal til for at løse opgaverne? For tandklinikassistenterne var det blandt andet VOP, der er en videreuddannelse i odontologisk praksis. Den har givet os mulighed for at møde og løse nogle af de opgaver, vi har fået, fordi tandklinikkens ledelse har delegeret opgaver fra tandlæger og tandplejere til klinikassistenter, fortæller Joan, der samtidig fremhæver en god dialog med stedets ledelse som en vigtig nøgle til succesen med kompetenceudvikling i Odense Kommunes tandpleje:

- Jeg har følt og oplevet, at der har været drevet kompetenceudvikling her på stedet i mange år, og at det har udviklet sig med årene. Den største udvikling på vores område var, da videreuddannelsen blev en realitet med VOP i 2010. Det har virkelig rykket noget. Vi har samtidig en ledelse i tandklinikken, der ved enhver lejlighed har understreget, hvor vigtigt det er med kompetenceudvikling.

Lavpraktisk og med om bordet

Helt lavpraktisk har det samtidig haft stor betydning for Joan og hendes arbejde med kompetenceudvikling på medlemmerne vegne, at hun har siddet med om bordet i vigtige udvalg og organer på arbejdspladsen:

- Vi har en kompetencegruppe, hvor der sidder to tandlæger, to klinikassistenter og en tandplejer. Vi har en kursusgruppe, hvor jeg selv sidder med og hvor medarbejderne kan søge om mulighed for at deltage i de kurser og den videreuddannelse, der bliver udbudt. Der er samtidig nedsat et kvalitetsudvalg, som alle beslutninger i sidste ende skal forbi. Bliver det ikke stemplet og godkendt i kvalitetsudvalget, så kommer det ikke videre. Jeg synes, det er vigtigt for kompetencearbejdet, at der på den måde er en god struktur på tingene, siger Joan Nørgaard, hvilket Henning Tønning, der er overtandlæge i klinikken, er enig med hende i:

- Hvis du skal være kompetent til at løse en ny opgave, så skal der nye kompetencer til – og lige netop her er det vigtigt, at vi får spurgt til, hvad der er brug for. Vi har i den forbindelse brugt den danske kvalitetsmodel som omdrejningspunkt i forhold til at sætte mål for udvikling på de områder, hvor vi mangler kompetencer. Det handler om, at vi hele tiden har retning på og justerer den ud fra vores mål.

Giver god mening – og resultater

- Vi skal bruge vores få ressourcer mest optimalt. Derfor giver det god mening med kompetenceudvikling, fordi det giver os mulighed for at lægge nogle opgaver fra tandlægerne til klinikassistenterne. På den måde tager vi presset fra tandlægerne, mens det for klinikassistenterne har givet faglig stolthed, selvtillid osv. at prøve kræfter med nye opgaver, fordi de har fået kompetencerne til det, fortæller Henning Tønning. Han giver nogle konkrete eksempler på opgavetyper, der har været defineret på ny:

- Hvis der er behov for screening af 4-5 årige, hvordan gør vi så det bedst? Hvordan forebygger vi i forhold til 3-4 års tænderne? Eller for at tage en konkret og vellykket indsats: Hvordan kunne vi bedst løfte indsatsen mod karies i Vollsmose-firkanten? Det gjorde vi blandt andet via en ny fordeling af opgaver og nye kompetencer, siger overtandlægen og runder af med at konstatere:

- Kompetenceudvikling er et spændende område, der for os betyder, at vi endnu mere effektivt kan udnytte tandplejens ressourcer.

Tandpleje Kompetencer Karriereudvikling

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK