133 midtjyske HK'ere har mistet retten til dagpenge

25. marts 2015  |  MidtVest  |

I de sidste 14 måneder har 133 medlemmer af HK MidtVest mistet retten til dagpenge, og den midlertidige arbejdsmarkedsydelse kan vise sig at være en stakket frist.

HK MidtVest står allerede med de første medlemmer, der ikke længere kan få ydelsen, og fagforbundet vil i foråret se flere, der mister retten til den.

- Jeg frygter, at vi vil se rigtigt mange medlemmer, der ikke bare er faldet ud af dagpengesystemet men også af den midlertidige arbejdsmarkedsydelse, siger afdelingsformand Karin Østerby.

- Selv om krisen ser ud til at være vendt, er arbejdsgiverne i det midt- og vestjyske stadig tilbageholdne med at ansætte flere folk, og med det øgede genoptjeningskrav er vikariater af kortere varighed ikke nok til at sikre retten til en ny dagpengeperiode, påpeger hun.

Sårbar økonomisk situation

Karin Østerby

- Vi skal have et fleksibelt dagpengesystem, som gør det lettere at optjene retten til dagpenge. Genoptjeningsperioden bør halveres fra 52 til 26 uger, mener Karin Østerby.

Tal for hele HK viser, at der i 2014 var 1790 medlemmer, der mistede retten til dagpenge, mens 274 medlemmer opbrugte retten til arbejdsmarkedsydelse. På landsplan estimerer HK, at omkring 1500 medlemmer vil falde ud af arbejdsmarkedsydelsen i 2015.

I februar 2015 kom a-kassernes brancheorganisation AK-Samvirke med en opgørelse, der viste, at i alt 16.700 ledige mistede dagpengeretten i 2014. I 2013 var tallet 33.900. Dermed havde næsten 51.000 ledige mistet dagpengene siden 1. januar 2013. AK-Samvirke kunne samtidigt konstatere, at ca. 5000 ledige havde mistet retten til arbejdsmarkedsydelse i 2014.

- Det er helt galt. Dagpengereformen virker ikke, for den får ikke de ledige i job men efterlader tværtimod mange i en sårbar økonomisk situation. Mit budskab til politikerne her før et folketingsvalg skal være, at vi skal have et fleksibelt dagpengesystem, som gør det lettere at optjene retten til dagpenge. Genoptjeningsperioden bør halveres fra 52 til 26 uger, siger Karin Østerby.

200-300 ansøgere til jobs

Betina Pedersen

- Jeg er i øjeblikket på kontanthjælp og har nogle gange lyst til at sætte mig over i et hjørne og tude, men det får jeg jo ikke noget ud af, siger Betina Pedersen.

36-årige Betina Pedersen er ét af de medlemmer, der har mistet retten til arbejdsmarkedsydelse.

Hun begyndte på en uddannelse til datamatiker i 2001, da it-boblen sprang, og kunne ikke finde job, da hun var færdig uddannet i 2004. I stedet læste hun til logistikassistent, men efter endt uddannelse i 2009 var der finanskrise, og det er siden kun blevet til vikariater af kortere og længere varighed afløst af perioder som ledig.

I januar 2013 faldt hun ud af dagpengesystemet og kom efter en periode på uddannelsesydelse og derefter arbejdsmarkedsydelse. I marts 2014 fik hun job som turistmedarbejder i syv måneder, hvoraf de første tre var i løntilskud, og 23. februar 2015 var det så slut med arbejdsmarkedsydelsen.

- Jeg er i øjeblikket på kontanthjælp og har nogle gange lyst til at sætte mig over i et hjørne og tude, men det får jeg jo ikke noget ud af. Det er frustrerende, at det skal være så svært at finde et fast arbejde. Når jeg sender en ansøgning afsted, er der typisk mellem 200 og 300 ansøgere om samme stilling. Jeg søger job som logistikassistent men også inden for kundeservice, kontorarbejde, internt salg og blækspruttefunktioner i hele Jylland dog primært Midt- og Vestjylland, så det er ikke for, at jeg er kræsen. For nylig var jeg til samtale, men jeg fik desværre ikke jobbet, fortæller Betina, der ikke forstår politikerne.

- De burde ikke have lavet om på dagpengereglerne midt i en finanskrise. Nu snakker de om at skære i kontanthjælpen, men det får mig jo ikke i job. De burde hjælpe frem for at gøre det endnu vanskeligere, siger hun.

Store konsekvenser

Conny Elisabeth Olsen

- Jeg har altid troet, at når man var medlem af en a-kasse, så havde man et sikkerhedsnet, hvis man blev arbejdsløs. Men det sikkerhedsnet er blevet trukket væk, mener Conny Elisabeth Olsen.

Et andet medlem af HK MidtVest, der har mærket konsekvenserne af dagpengereformen, er 55-årige Conny Elisabeth Olsen, der mister retten til arbejdsmarkedsydelse 29. marts 2015.

Hun er uddannet speditør men har de senere år arbejdet som kontorassistent og logistikassistent. Hun blev 1. februar 2011 sagt op efter i fire år at have arbejdet hos en stor produktionsvirksomhed i området og har siden haft tre vikariater i forskellige produktionsvirksomheder. Men vikariaterne har ikke været lange nok til, at hun har kunnet genoptjene retten til dagpenge.

Conny Elisabeth Olsen har søgt job som kontorassistent og logistikassistent og også produktionsarbejde i hele Region Midtjylland og Nordjylland både opslåede stillinger, uopfordret og gennem netværk. Også hun har været til samtale uden at være den heldige, der fik jobbet.

- Når du sender en ansøgning, håber du hver eneste gang, at du kommer til samtale. Og når du så kommer til samtale, får du et mega løft. Men når du ikke får jobbet, rykker skrækscenariet bare tættere og tættere på, forklarer hun.

Når Conny mister arbejdsmarkedsydelsen, vil hun sandsynligvis ikke kunne få kontanthjælp, fordi hun er gift, og hendes mand derfor skal forsørge hende. Men det bliver svært, fortæller hun.

Hun vil heller ikke kunne få den midlertidige kontantydelse, som blev indført med Finanslovsaftalen for 2015, da ydelsen alene er en mulighed for ledige, der mister retten til dagpenge fra 1. januar 2015 og frem. Det betyder, at finder Conny Elisabeth Olsen ikke et job inden udgangen af marts måned, vil hun stå uden indtægt, og hun frygter, at huset må sælges.

- Jeg har altid troet, at når man var medlem af en a-kasse, så havde man et sikkerhedsnet, hvis man blev arbejdsløs. Men det sikkerhedsnet er blevet trukket væk, siger hun.

Mister du retten til dagpenge

Du kan også få vejledning om efteruddannelse

Bestil tid her

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK