Luftens helte viser vejen

25. marts 2015  |  HK Service Hovedstaden  |  Dorte Schmidt

Ansatte i Danmark skal arbejde under danske og ikke irske arbejdsvilkår. Derfor skal Ryanair også indgå overenskomst med danske fagforeninger.

- Hvis Ryanair slipper for at give deres medarbejdere i Danmark samme vilkår, som gælder for alle andre, er der åbnet op for en glidebane uden lige. For hvem bliver så de næste, der skal arbejde i Danmark på udenlandske vilkår?

Sådan siger afdelingsformand René Knudsen om baggrunden for, at HK Service Hovedstaden er med i kampagnen ’Luftens Helte’, ligesom afdelingen er klar til at sympatikonflikte mod Ryanair, når det bliver aktuelt.

Fredelige happenings

Formålet med kampagnen er at oplyse om de dårlige arbejdsvilkår hos Ryanair med lønninger, som man ikke kan leve af i Danmark, og med ansættelseskontrakter, som ikke lever op til hverken danske overenskomstforhold eller dansk lovgivning.

For eksempel skal lavprisselskabets medarbejdere selv betale for at holde ferie. Samtidig risikerer de ansatte at blive retsforfulgt, hvis de udtaler sig om deres arbejdsforhold.

Første fredelige happening gennemførte ’Luftens helte’ i lufthavnen, da Ryanair 18. marts åbnede sin første rute mellem Dublin og København. Med gaffatape for munden og skilte om at bryde tavsheden i hånden blev flypassagerer i afgangshallerne gjort opmærksomme på, at forholdene hos Ryanair ikke er i orden.

En løn til at leve af

- At Ryanair indgår overenskomst har ikke kun betydning for de af flyselskabets medarbejdere, der skal bo og arbejde i Danmark. Det er vigtigt for os alle sammen, hvis vi vil blive ved med at have en løn, man kan leve af, forklarer René Knudsen og understreger, at HK Service Hovedstaden ligesom andre fagforeninger tager afstand fra brug af metoder, der ikke følger reglerne.

- HK har ligesom de andre forbund varslet sympatikonflikt, men indtil konflikten er en realitet, arbejder vi udelukkende med at oplyse om sagen, siger han.

Arbejdsretten er ikke færdig

Flybranchens Personale Union (FPU) og Serviceforbundet, der organiserer piloter og kabinepersonale, har flere gange forsøgt at få Ryanair til at indgå en overenskomst for de medarbejdere, der skal arbejde i nye base i Kastrup.

Men Rayanair nægter, og derfor varslede de to fagforeninger konflikt i starten af februar og bad samtidig LO om at indbringe sagen for Arbejdsretten for på forhånd at få konflikten erklæret lovlig.

I marts kom varslerne om sympatikonflikt fra de fagforeninger, hvis medlemmer blandt andet står for billetkontrol og check-in af bagage i lufthavnen – herunder HK.

Da Ryanairs første fly landede i lufthavnen 18. marts, var Arbejdsretten ikke færdig med at behandle sagen, og bliver det heller ikke på næste forberedende retsmøde, som er torsdag den 26. marts. Under mødet vil der igen være fredeligt oplysningsarbejde foran retten.

Så snart Arbejdsretten har givet fagforeningerne medhold, vil konflikterne gå i gang. Det vil betyde, at Ryanair ikke længere vil få håndteret bagage, indtjekning, varelevering eller anden service.

Flere retssager

Ryanair er kendt for at underbetale sine medarbejdere og anlægge sag mod dem, hvis de ikke makker ret. I flere andre lande arbejder stewardesser og piloter under irsk lov, og det betyder lave lønninger.

I Marseille har franske fagforeningerne fået medhold i, at det er Frankrigs og ikke Irlands love, der gælder for personale, der bor i Frankrig. Sagen fik Ryanair til at lukke sin base i landet, fortæller Ugebrevet A4.

I Norge har fagforeningen Parat også fået medhold i, at lavprisselskabets medarbejdere er omfattet af norsk lovgivning.

- Vi satser på, at det samme vil ske i Danmark. Det er selvfølgelig helt uacceptabelt, at folk, der bor her i landet, tvinges til at leve af lønninger på omkring 10.000 kroner om måneden før skat. Samtidig sætter det de flyselskaber, der har indgået overenskomst, og som behandler deres medarbejdere ordentligt, i en helt umulig konkurrencesituation, siger René Knudsen.

Læs også:
Jeg kunne ikke leve af min løn

Organisering