Urafstemning: Jens tror, at kollegerne stemmer ja

26. marts 2015  |  HK Stat  |

Jens Jensen

Tillidsrepræsentant Jens Jensen har på fornemmelsen, at kollegerne i Københavns Lufthavn vil stemme ja til OK15. Foto: Tom Gotfred

Jens Jensen var en af de engagerede tillidsfolk, der deltog i mødet om OK15 i HK Hovedstaden. Her fortæller han, hvad han – og kollegerne – tænker om resultatet.

- Stemningen omkring overenskomsten er sådan lidt fifty-fifty. Men jeg tror, at kollegerne stemmer ja. Det er min klare fornemmelse.

Sådan siger Jens Jensen, tillidsrepræsentant for en del af HK’erne i Skat. Præcis hvor mange har han ikke lige tal på nu og her. Men det er mange, for han varetager interesser for medlemmer på både Sjælland, Fyn og Bornholm, fortæller Jens Jensen under en kort pause i dagens OK-møde.

Mødet foregår i HK Stat Hovedstaden i København, hvor en snes tillidsrepræsentanter får en grundig introduktion til den overenskomst for statens ansatte, som i disse dage er til urafstemning. Senere skal de hjem til deres kolleger og bringe historien om ok-resultatet og de stramme rammer for forhandlingerne mellem finansminister Corydon og CFU (Centralorganisationernes Fællesudvalg) videre.

På scenen er Peter Raben, næstformand i HK Stat. Mødet er et af de sidste i en længere række rundt omkring i landet, som han og formand Rita Bundgaard har deltaget i med fagforeningens tillidsrepræsentanter. Urafstemningen, hvor over 22.000 medlemmer kan give deres mening om den nye overenskomst til kende, har været i gang i to uger. Næsten 34 procent har allerede stemt. Kort efter påske – den 9. april klokken 12 – lukker afstemningen.

Øv, fridage kom ikke ind i OK

Jens Jensen, som til daglig arbejder med toldopgaver i Københavns Lufthavn i Kastrup, regner med, at hans kolleger godkender overenskomsten ved urafstemningen. Men der er tidsler i overenskomstbuketten, mener han:

- Vi er ikke glade for, at det ikke blev til noget med at få de kutymemæssige fridage ind i overenskomsten. Det er jo mange feriefridage, man skal bruge af den grund, siger Jens Jensen.

En del af HK Stats medlemmer – blandt andre de ansatte i Skat – har for nylig fået opsagt deres hidtidige frihed juleaftensdag, 31. januar og Grundlovsdag. Derfor var det fra mange medlemmer et markant krav før OK-forhandlingerne at få disse fridage ind i overenskomsten.

Men sådan et krav ville de andre fagforeninger i de statsansattes forhandlingsfællesskaber ikke høre tale om, har Peter Raben lige fortalt. Derfor blev kravet slet ikke rejst over for finansministeren. Det ville også have været dyrt – og dermed ville fridagene have medført en mindre generel lønstigning. En dag koster godt 0,4 procent af lønsummen.

Bekymret for de lavest lønnede

- Jeg ville også gerne have haft en overenskomst, der hjalp de lavest lønnede bedre, siger Jens Jensen. På hans arbejdsplads er det nærmest umuligt at skaffe et varigt løntillæg til de lavtlønnede, forklarer han.

De generelle lønstigninger på i alt 4,45 procent over tre år tæller på plussiden for Jens Jensen.

- Man kan selvfølgelig diskutere, om det er nok. For mange enlige fædre og mødre rækker lønnen ikke langt. Dem ville jeg gerne gøre mere for, siger han.

Stemningen er fifty-fifty

Den ekstra uges barsel til fædre og forbedringen af minipension med godt en halv procent er også positive resultater, mener Jens Jensen. Han holder sig ajour med kollegernes holdninger og problemer ved at tage rundt på frokostmøder på arbejdspladserne, fortæller han.

- Stemningen er sådan lidt fifty-fifty, men jeg tror, at de stemmer ja. Det er min klare fornemmelse, siger Jens Jensen, lige før næstformand Peter Raben går over til at fortælle tillidsfolkene om overenskomstens såkaldt bløde pakker.

Det er fx muligheden for at tilkalde rådgivere, hvis samarbejdet ikke fungerer på en arbejdsplads. Forudsætningen er, at begge parter er enige om at tilkalde hjælp udefra, understreger Peter Raben, mens han viser en lang tekst om samarbejde på lærredet og fortæller om Moderniseringsstyrelsens mange fine ord om samarbejde og tillid.

- Jeg tror, der er nogen, der læser det på hovedet, bemærker Jens Jensen tørt, med henvisning til de arbejdsgivere, der ikke har sans for et tillidsfuldt samarbejde med de ansatte.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK