Tænk i helheder – ikke i stemmer

27. marts 2015  |  Sjælland

Budgetbehandlingen i kommunerne henimod 2016 er gået i gang. Og det er kampen om at fange de nemme fisk og skyde gråspurve med kanoner åbenbart også.

Budgetbehandlingen er i gang i kommunerne

Torsdag den 18. marts i dagbladet citeres SF i Køge for, at det er fornuftigt at spare på administrationen og ikke spare, hvor der er varme hænder.

- At man politisk giver udtryk for den holdning er i min verden udtryk for politisk uvidenhed og ude af trit med, hvad borgernær kernevelfærd er, udtaler Michael Rosenberg, formand i HK Kommunal.

Det nemme svar fra politikerne på spørgsmål om besparelser er, at det gør vi ikke på kerneområder, men vi sparer på det administrative område. Og de melder endda ud, at det ikke vil kunne mærkes, da der ikke er tale om borgernære opgaver.

Det er forkert

Samlet set bruger den administrative medarbejdergruppe 90 % af deres arbejdstid til borgernære opgaver, hvor de er i direkte kontakt med borgere. Når der bevidstløst tales om at spare på det administrative personale, vil servicen til borgerne altså blive ringere.

Tænk bare på Jobcentret, børneområdet, biblioteket, udbetaling af løn og borgerservice.

Michael Rosenberg fortsætter:

- Tænk i helheder og ikke i stemmer og nemme løsninger.

- I HK Kommunal Sjælland mener vi, at moderniseringsarbejdet på de offentlige arbejdspladser skal være en indsats mod unødvendige regler og skævvridende kontrol. Den bør erstattes af en bedre anvendelse af viden, ressourcer og engagement. Kontrol skal understøtte kerneopgaven, og tillid og kontrol kan fungere sammen på en meningsfuld måde. At der bevidstløst peges på besparelser på administrationen og udtales, at borgerne ikke kan mærke en forskel, er ikke tillidsskabende.

- Tillid skal præge den offentlige sektor. For med tillid kommer bedre service, mere trivsel og i sidste ende bedre brug af vores offentlige ressourcer. En bedre og mere effektiv offentlig sektor kræver medindflydelse til engagerede, aktive og ansvarlige medarbejdere. Det er ikke tilfældet alle steder i dag, og jeg er bekymret på vegne af mine medlemmer i Køge Kommune, tilføjer Michael Rosenberg.

- Hvordan vil politikerne sikre, at der er et forsvarligt psykisk og fysisk arbejdsmiljø? Som i de senere år har været kraftigt under pres, og vi ser en kraftig stigning i HK, hvor folk bliver opsagt efter kort fravær fra arbejdspladsen, uden der først er sikret ordentlig trivsel. Og hvordan går det i Køge kommune med strategisk kompetenceudvikling?

Kommunal

flere nyheder