Chefen bad HK om hjælp

01. april 2015  |  Østjylland  |

Omstrukturering, nedskæring og en efterfølgende dårlig trivselsmåling. Det var virkeligheden for de ansatte i Jobcenter support i Silkeborg Kommune. Men så bad chefen HK om hjælp.

Chefen bad HK om hjælp

Storsmilende sidder afdelingsleder Simon Elkjær Mæng og kigger på de 15 ansatte i lokalet. De sidder i hestesko, og på gulvet ligger der fire stykker papir med hver sit bogstav: D. I. S og C. Faglig konsulent Ditte Finsen fra HK Kommunal Østjylland vandrer fra det ene bogstav til det andet.

- En med højt D bliver ikke drevet af, at andre synes han er flik, forklarer hun

- Men det ville være rart, hvis han var, lyder det fra en medarbejder og så bryder hele forsamlingen ud i højlydt latter. Chefen - Simon Elkjær Mæng - er nemlig en af dem med højt D.

Selv om afdelingslederen for en stund er genstand for gruppens morskab, så har han intet imod det. For ikke så mange måneder siden, var det nemlig mistrivsel, der stod øverst på dagsordenen i den afdeling, han har ansvaret for. Men nu er de alle blevet personligheds-testet – som D, I, S eller C’er. Og dagens kursus handler om at forstå, hvad bogstaverner dækker over, og hvordan man kan bruge hinandens forskelligheder.

- Afdelingen har kun eksisteret siden maj sidste år. Medarbejderne kommer fra 5-6 andre afdelinger, så det er mange kulturer, der er blevet slået sammen. Det kan ikke undgås, at den slags giver udfordringer med trivslen, fortæller han.

Derfor tog han kontakt til HK Kommunal Østjylland gennem Mie Dreier, som er fælles TR for HK’erne, for at få gjort noget ved problemerne.

- HK Kommunal Østjylland kender HK’ere. De kender deres arbejdssituation, deres arbejdsopgaver, deres kompetencer. Og de kender de problemer, som HK’ere oplever på en arbejdsplads. Derfor tænkte jeg, at HK lige så godt kunne inviteres med i løsningen af vores problemer med det samme, siger Simon Elkjær Mæng.

En invitation, som HK Kommunal Østjylland har takket ja til.

-  Vi er rigtig glade for, at vi får lov til at være samarbejdspartnere i stedet for konfliktløsere. Vores kerneopgave som fagforening er at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår for vores medlemmer. Og det gør vi blandt andet ved at bidrage til, at svære situationer bliver håndteret og hjulpet med respekt for både medarbejdere og arbejdsgiver, siger faglig konsulent Ditte Finsen fra HK Østjylland.

Hun har siden november haft kontakt til de ansatte i Jobcenter Support i Silkeborg, som hun har lavet en personlighedsprofil for ved hjælp af DISC-modellen. Og med hendes viden gennem hendes DiSC- certificering kan hun hjælpe gruppen med at oversætte, hvorfor de nogle gange går skævt af hinanden.

I gruppen er der flest med højt C. Det er dem, der analyserer og arbejder systematisk og disciplineret og gerne overholder regler og retningslinjer. Flere fortæller om frustrationer over, at kollegaer fra andre afdelinger ikke overholder de vejledninger, som ledelsen har udsendt. Det bruger Ditte Finsen som et konkret afsæt til at skabe samarbejde på tværs af gruppen, som de ikke selv har tænkt over.

- Når C’erne bliver frustrerede, så hent hjælp hos jeres I-kollegaer. De er rigtig gode til at formidle alt det formelle, uden at hænge sig i detaljer i vejledningen, siger hun.

- Ja, lyder det fra en af dem, med højt I. - Selv om vejledningen siger, at vi skal gå gennem cheferne med nogle ting, så har jeg fundet ud af, at det er bedre at snakke lidt i niveauet under, for så får de rigtige personer de rigtige forklaringer, og så overholder de reglerne, lyder det.

Kommunen har sin egen personaleafdeling, som Simon Elkjær Mæng overvejede at bruge i arbejdet med trivslen i afdelingen. Men han valgte HK Østjylland i stedet.

- De er rigtig dygtige i personaleafdelingen, og de kunne sagtens have hjulpet os. Personaleafdelingen har også været med i tilrettelæggelsen af processen. Men vi havde i dette tilfælde ikke opnået helt samme resultat. Ditte Finsen møder HK’ere hele tiden og ved præcis, hvad det er for frustrationer en HK’er med et højt C oplever, når eksempelvis en flyvsk jobkonsulent kommer ind ad døren. Derfor kan hun også give råd og vejledning og stikke lidt til dem, når de fortæller om deres arbejdsgange. Det kan en person, der ikke har et indgående kendskab til den kommunale HK’ers hverdag, ikke gøre på samme måde. Derfor er HK et bedre valg i vores situation, end personaleafdelingen eller et eksternt konsulentbureau, siger Simon Elkjær Mæng.

Ud over personlighedstesten har Simon Elkjær Mæng også inviteret HK til at hjælpe med at sætte fokus på uddannelsesbehovet i afdelingen.

- Der er jo ingen, der bedre kender HK’erens uddannelse og mulighederne for at bygge videre på den, end HK. Derfor er det helt oplagt, at vi i fællesskab finder ud af, hvad de ansatte har brug for, og hvordan de kan få det, siger han.

Rundt i hesteskoen er alle bevidste om, at de er på vej væk fra at være en afdeling i mistrivsel til en gruppe kollegaer i trivsel. Og de deler lystigt ud af erfaringer og stikpiller til chefen.

- Jeg opfatter det ikke som et nederlag, at min afdeling er endt med mistrivsel. Det kunne næsten ikke være anderledes, når så mange kulturer skulle slås sammen, der skulle skæres i økonomien og kravene til arbejdet ikke blev mindre. Vi kunne have forsøgt at holde HK så langt væk som muligt, så længe som muligt. Hvis det var gået rigtig galt med trivslen, så var HK nok alligevel kommet på banen. Derfor gav det meget bedre mening at invitere til samarbejde, siger Simon Elkjær Mæng.

Arbejdsmiljø Konflikter