HK Stat Østjylland er i førertrøjen

01. april 2015  |  Østjylland  |

Forliget om en ny overenskomst for de statsansatte har været til ur-afstemning de seneste uger. I Østjylland startede det temmelig sløvt, men i slutfasen tog HK Stat Østjylland førertrøjen på.

- Vi har den højeste stemmeprocent på landsplan.

Den sætning er blevet sagt mange gange på kontorerne på HK Stat Østjylland de seneste dage. En sætning, der bliver ledsaget af store smil og lykønskninger fra kollegaerne.

Målet var fra start at få 50 procent af de stemmeberettigede til at sætte deres kryds. Og længe så det ud til at blive en uovervindelig kamp, at nå det mål. Men lige før påske skete der noget.

- 51,7 procent har nu afgivet deres stemme. Det er den højeste stemmeprocent på landsplan. Fantastisk, lyder det fra formand for HK Stat Østjylland, Bent Klim Johansen.

Der er også blevet knoklet for at nå ud til alle medlemmer. 30 østjyske tillidsrepræsentanter har været samlet til OK15-møde med sektorformand Rita Bundgaard. De ansatte i HK Stat Østjylland har afholdt 27 møder på de statslige arbejdspladser, og senest er der sat gang i en kampagne, hvor medlemmer bliver ringet op og opfordret til stemme.

- Vi ringer til medlemmer, der ikke er tillidsrepræsentanter eller kontaktpersoner. Og det er de faktisk rigtig glade for. Vi fortæller dem ikke, hvad de skal stemme, men at vi synes de skal stemme. Og så ønsker vi dem en god påske, fortæller faglig konsulent i HK Stat Østjylland, Hanne Godthaab.

en god påske, fortæller faglig konsulent i HK Stat Østjylland, Hanne Godthaab.Afstemningen slutter den 9. april kl. 12 og Bent Klim Johansen håber, at endnu flere vil bruge de 30 sekunder, det tager at sætte sit kryds.

- Det er vigtig, at medlemmerne stemmer. Uanset om man stemmer ja eller nej. For en stemme er også et mandat til vores forhandlere og et signal om, at overenskomsten faktisk betyder noget for os. En stemmeprocent på 51 er jeg rigtig glad for. Men det betyder jo faktisk at næsten hver anden ansat i staten ikke har taget stilling, siger Bent Klim Johansen.

Og du kan følge med i stemmeprocenterne her.

Overenskomst

i HK Østjylland