Borgernes gæld til København stiger igen

07. april 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Efter to år med et fald er borgernes gæld til København Kommune vokset i 2014, så den nu er på over 700 mio. kr. Stigningen skyldes først og fremmest, at problemer med systemet EFI volder problemer med de restancer, som SKAT har ansvaret for at inddrive.

Uberettiget kontanthjælp og parkeringsafgifter er blandt de største af de gældposter, som københavnerne har problemer med at få betalt til kommunen. Betaling for pladser i daginstitutioner og afvikling af boliglån er andre udgifter, som det kan knibe med at finde pengene til. I alt voksede indbyggerne samlede gæld til Københavns Kommune med knap syv procent fra 2013 til 2014, fra 661 mio. kr. til 705 mio. kr.

I et notat fra afdelingen Betaling& Kontrol under Kultur- og Fritidsforvaltningen, som de seneste fem år har haft ansvaret for den centrale opkrævning på tværs af hele København Kommune, spores der en vis bitterhed, for Betaling & Kontrol har lagt sig i selen for at få flere frivillige aftaler med de gældsplagede borgere om afvikling af deres udestående med kommunen. Efter dialogmøder og 314 tilbud om gældsvejledning var der ved årsskiftet indgået i alt 5.257 frivillige aftaler. Det er en stigning på seks procent.

Lang udsigt til effektiv inddrivelse

Når to rykkere og forsøg på at aftale betalingsordninger viser sig at være forgæves, ligger opgaven med at opkræve borgernes gæld til kommunerne hos det statslige SKAT. Ifølge notatet ligger forklaringen på den øgede gæld gemt i dette forhold.

”Den primære stigning relaterer sig til SKAT´s udfordringer med at få deres nye it-system EFI (Ét Fælles Inddrivelsessystem) til at fungere. KK restancer under inddrivelse i SKAT er således steget med 38 mio.kr. ud af den samlede stigning på 43,7 mio. kr.,” står der således i notatet.

Heraf fremgår det også, at SKAT tidligst forventer en effektiv inddrivelse af det offentliges tilgodehavender et år efter, at EFI er i fuld drift, og på det tidspunkt, hvor notatet blev skrevet, forelå der ikke nogen klar udmelding om, hvornår EFI forventedes at være i fuld drift.

Ydelse og borgerbetjening