HK-kvinder taler ligestilling med arabiske kvinder

07. april 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Helle Hansen fik udvidet sin horisont og prikket til sine fordomme, da hun kom med i et fagligt ligestillingsprojekt med kvinder fra arabiske lande.

Når Helle Hansen sidste år var i Tunis og i år rejser til Bahrain, er det ikke for at ligge på stranden og nyde solen. For i nogle lande, hvor der åbenlyst er brug for at tage kvinderne i hånden, er det i stedet lige netop det hun gør. Deres fælles mission er at fremme ligestillingen mellem mænd og kvinder både i syd og nord. Og det er noget, der ligger den københavnske tillidsrepræsentants hjerte nær.

- Det giver en fantastisk glæde og tilfredsstillelse at føle, at man er med til at udrette noget og hjælpe nogen, der har stort behov for det, siger Helle Hansen, TR i Teknisk Forvaltning i Københavns Kommune.

Helle er en af flere HK’ere, der sammen med andre kvinder fra fagbevægelsen deltager i et ligestillingsprojekt i området kaldet MENA (Middle East-North Africa). Projektet omfatter Egypten, Bahrain og Tunis. Hendes deltagelse er blevet mulig, fordi hun gennem FIU – Fagbevægelsens Interne Uddannelser – har været med på nogle kurser med titlen Feministisk Ledelse. Kurserne ser bl.a. på, hvordan det står til med kvinders organisering og repræsentation i LO, FTF og internationalt, og på hvordan man kan samarbejde og netværke med hinanden og med fagligt aktive kvinder i andre lande for sammen at styrke kvinders position.

Fælles udfordringer

Samarbejdet mellem de otte danske og otte andre kvinder fra MENA-området handler om fælles udfordringer for kvinder både her og der. Hvert år besøger danskerne på skift et af MENA-landene, mens araberne hvert år også besøger Danmark.

- Ideen er at udveksle erfaringer og dele viden på kryds og tværs. Under vores besøg hos hinanden kommer vi blandt andet med en lang række oplæg, hvor vi tager fat på emner som ligeløn, kvoter, vold mod mænd/kvinder, kvinder i ledelse osv. På den måde får vi indblik i, hvor langt vi hver især er kommet på disse områder, hvorefter vi taler rigtig meget om, hvordan vi konkret kan komme videre, fortæller Helle Hansen.

Hun understreger, at det ikke kun er de arabiske kvinder, der kan lære noget af danskerne.

- Jeg har da også lært en masse. For eksempel hvad det vil sige at være en arabisk kvinde og gå med slør eller lignende. Det rykker ved fordommene og skaber en helt anden forståelse af disse kvinders vilkår på både godt og ondt. Desuden er der faktisk noget, vi kan lære af dem. Ikke på konkrete ligestillingsforhold, for der er vi generelt længst fremme, men mere omkring holdninger og indstillinger. De er bedre til at holde sammen og stå fast og dermed få forbedringer igennem, siger Helle Hansen.

Flere konkrete resultater

Samarbejdet mellem de faglige kvinder i Danmark og MENA-landene har stået på, siden det arabiske forår begyndte at spire for en halv snes år tilbage. Og Helle Hansen er helt sikker på, at det har ført konkrete resultater med sig.

- Når vi er der, kan vi år for år mærke, at vi gør en forskel. Alene ved at være der. Der bliver lagt mærke til os, og vi bliver inviteret ind på steder, hvor der normalt kun kommer mænd. På lidt længere sigt håber jeg, at vi kan give hinanden styrke til virkelig at få gang i at fremme ligestillingen både hos dem og i Danmark. Gruppen giver os en samhørighed, der gør os stærke. Og den styrke er der jo stadig også herhjemme en masse at bruge til. For selv om mange vil mene, at vi nærmest har ligestilling, så er der de facto lang vej endnu, siger Helle Hansen, som tidligere også har rejst i både Grønland, Kasakhstan og Sri Lanka med ligestilling som omdrejningspunkt.

Helle Hansen

Fra konferencen i Tunesien 2014. Foto: Helle Hansen