Ledige skal vise interesse for ”chefens barn”

07. april 2015  |  Midt

Husk, at virksomheden du søger job i, er ”chefens lille barn”. Spørg derfor interesseret ind til stort og småt, når du søger job. Sådan lød et af budskaberne til 55 ledige medlemmer af HK Midt i starten af marts.

- Vores medlemmer giver nogle gange udtryk for, at det er tungt, når møderne kun handler om regler, regler og atter regler. Derfor var dagens emne ikke lovgivning og ”du skal huske…”. I stedet var det motivation, inspiration og ny energi, der var temaet, siger Sisse Hansen, vejleder hos HK Midt, og fortsætter:

- Vi havde inviteret to foredragsholdere til at fortælle om, hvordan man holder gejsten som ledig, kommunikerer mere klart og får nogle nye perspektiver på det at møde nye mennesker.

Herunder kan du læse Sisse Hansens opsummering af kerneindholdet fra dagens to foredragsholdere, så du kan bruge det i din egen jobsøgning og/eller arbejdsdag.

Husk baggagen

Michael Svendsen giver et nummer for de ledige

Michael Svendsen er oprindeligt uddannet slagstøjsspiller og gav de ledige HK'ere gode tips til jobsøgningen. Han startede dog med en energisk trommesolo.

En af foredragsholderne, Michael Svendsen, havde en bred profil med sig og spændende input til deltagerne. Han er oprindeligt uddannet slagtøjsspiller og fortalte sin historie om et liv fra jobbet som professionel trommeslager ved bl.a. Odense Symfoniorkester til et job som HR-consultant hos Adecco. I perioden mellem de to job nåede han bl.a. at være steward hos Spies Rejser, fabriksarbejder og sælger.

- Undervejs i sin karriere havde Michael erfaret, hvor afgørende det er at huske, at vi alle har historier med i bagagen. Både som personer og som virksomheder. Det vigtigste på en ny virksomhed er derfor at forstå, at alle handler, som de gør, på baggrund af de historier, de har med. Budskabet var derfor; vær den gode kollega og forsøg at rumme de andre frem for at dømme ideer og metoder ude på forhånd, fortæller Sisse Hansen om foredraget.

”Chefens barn”

55 ledige medlemmer af HK Midt til foredrag i Fredericia

55 ledig medlemmer var mødt op til et anderledes møde i Fredericia.

Den bedste ansøger er, ifølge Michael Svendsen, målrettet og motiveret. Her er derfor 3 pointer at have med, når du søger job:

• Brug de sociale medier til at finde baggrundsviden om virksomheden, så du har noget at gå ud fra, når du skriver ansøgningen.
  • Når du har sendt ansøgningen, er det vigtigt at følge op på den. Gør det ved at ringe til virksomheden eller tage ud og besøge den.
  • Er du indkaldt til samtale, skal du huske, at virksomheden ofte er ”chefens barn”. Derfor er det er vigtigt at vise interesse og stille spørgsmål. Brug den baggrundsviden, du indsamlede, da du skrev ansøgningen. Det viser, at du som ansøger har interesse i det samme som din potentielt nye chef, nemlig virksomheden.

- Dagens sidste pointe fra Michael Svendsen var, at det er vigtigt, at du har sat ord på vejen fra A til B – ”…hvor er jeg, og hvor vil jeg hen?”. Så har du noget at styre efter i hverdagen, og du kan tåle at skulle zigzagge lidt undervejs, lyder det fra Sisse Hansen om afslutningen på den slagstøjsspillende HR-konsulents foredrag.

- Det har været en god dag, der langt oversteg mine forventninger. Dagen gav lidt ekstra energi. Michael var frisk og fik sat ord på noget af det, jeg har gået og tænkt.

- Rikke Bakmann, HK medlem

Undgå forvirrende ”gummiord”

Gerd Madsen, chefkonsulent i LedelsesAkademiet Lillebælt

Gerd Madsen, chefkonsulent i LedelsesAkademiet Lillebælt giver tips til god og direkte kommunikation. Bl.a. bør du undgå "gummiord" for at minimere misforståelser i hverdagen.

Næste inspirator på podiet var Gerd Madsen, der er chefkonsulent i LedelsesAkademiet Lillebælt. Med sig havde hun tips til god og direkte kommunikation.

- Når vi har en samtale med et andet menneske, lytter vi oftest kun aktivt i kort tid. Derefter begynder vi at tænke over, hvad det er, vi skal svare, når modparten har talt færdigt. Derfor er det vigtigt at komme til sagen hurtigt i samtalen, så du bevarer den andens fokus, fortalte Gerd Madsen som inspiration til, hvordan vi kan føre en mere effektiv samtale. Hun fortsatte med følgende gode råd:

- Det er samtidig vigtigt ikke at bruge for mange ”gummiord”, dvs. ord, der ikke altid betyder det samme for os alle. Det kan være sætningen ”jeg ringer tilbage hurtigst muligt”. Hvor lang tid dækker hurtigst muligt over? For dig betyder det ”5 minutter”, og for din kollega bare ”inden i morgen”. Der findes mange af den slags ord og sætninger, som du bør undgå, for at fjerne misforståelserne.

Den forskellige tolkning af "gummiordene" illustrerede Gerd Madsen på følgende måde:

- Hvordan tolkes og bruges tidligere erfaringer? For eksempel når chefen siger ”har du lige to min” vil det for nogle betyde, at chefen har en kort besked. For andre, at der er en kæmpe skideballe på vej. Her bliver vores baggrund og tidligere erfaringer afgørende for, hvad vi forventer – og hvordan vi fortolker et udsagn og en situation. Tænk derfor på, om modparten kan tænke dit eller sit eget udsagn på en helt anden og (lige så) acceptabel måde. På den måde kan du imødegå mange misforståelser, og skabe bedre kommunikation.

Vælg selv dit humør

For Sisse Hansen var dagens vigtigste pointe, at du selv kan vælge dit humør:

- Både Michael Svendsen og Gerd Madsen havde et fælles budskab: Du vælger selv dit humør. Bare fordi andre har en dårlig dag, behøver det ikke trække dig ned. Det, du taler om og har fokus på, skaber din virkelighed, opsummerer hun.

- Dagens bedste råd bliver derfor, med afsæt i de to foredrag, at du skal sætte ord på dine drømme og mål, og holde den gode tone og positive indstilling. På den måde kan du bedre styre uden om det trælse og holde kursen mod det, du gerne vil opnå og den, du gerne vil være. Både i jobsøgningen, på arbejdspladsen og i hverdagen, lød det afsluttende om foredragene fra Sisse Hansen.

Ledig

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele