TR, leder og medarbejder hev sammen sejren hjem

07. april 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Da Ditte Jørgensen blev syg begyndte en kamp for et fleksjob, der hele vejen igennem gik stejlt op ad bakke, men som endte lykkeligt i kraft et usædvanligt samarbejde.

Sagen om Ditte Jørgensens fleksjob er ikke blot en trist sag om, hvordan en ung kvinde pludselig bliver syg og må acceptere, at hun resten af sit liv skal leve med smerter og nedsat arbejdsduelighed. Det er også en sag om, hvordan man ved at holde ud kan få retfærdigheden til at sejre – og en sag om, hvor godt det kan gå, når medarbejder, tillidsrepræsentant og chef står sammen og kæmper på lige fod.

I dag er 34-årige Ditte fra 1. februar blevet genansat i Albertslund Kommunes Borger- og Ydelsescenter i et fleksjob på 16 timer om ugen. Men forud går en periode på halvandet år, hvor hun har været hele følelsesregistret igennem op til flere gange og i øvrigt endte med en fyring – mod hendes leders vilje.

Tre diskusprolapser

Ditte Jørgensen

Det hele starter med, at Ditte bliver ansat i et almindeligt fuldtidsjob i Borgerservice i 2009. I efteråret 2013 vågner hun op en morgen og kan ikke komme ud af sengen. Det viser sig, at hun har fået ikke mindre end tre diskusprolapser i nakken. Efter en operation kommer hun retur til jobbet, men må ned i tid pga. vedholdende smerter. Efter en snak med sin chef, som meget gerne vil beholde Ditte, tager hun kontakt til sin hjemkommune, Køge, for at tale med dem om en fleksjobordning. Og derfra tårner problemerne sig op. Kommunen laver bunker af fejl i sagsbehandlingen og kommer med stadigt modstridende meldinger. Sagsbehandler efter sagsbehandler skiftes ud. Og et endeligt svar lader vente på sig, hvorfor Albertslund Kommune tvinges til at fyre Ditte, fordi man ikke kan forsvare at vedblive med at betale fuld løn til en medarbejder, der kun kan arbejde få timer.

- At det hele ender godt skyldes ikke kun min viljestyrke og meget store lyst til at forblive på arbejdsmarkedet, men i høj grad også, at min chef og min tillidsmand sammen med HK kæmper på min side hele vejen igennem. Så for mig er dette ikke mindst historien om, hvor vigtigt det er at være organiseret, siger Ditte, der også er sikker på, at hun ikke ville have haft den samme kampgejst, hvis ikke hun havde fået den store opbakning og hjælp fra sin tillidsrepræsentant, Claus Kolby, og sin chef, Jette Lau.

- Når man i forvejen har det dårligt pga. sygdom, er det virkelig vigtigt at have nogen, man kan læne sig op af og en god fagforening. Og jeg har været ekstra privilegeret ved at have en leder, der lige som min TR ville gå gennem ild og vand for mig, siger Ditte.

Dybt uretfærdigt

For fællestillidsrepræsentant Claus Kolby var der aldrig tvivl i sindet i forhold til at gå med Ditte hele vejen.

- Når jeg gjorde så meget ud af at hjælpe hende og blev ved med at deltage i møderne i kommunen – også efter hun var fyret – skyldes det, at jeg synes, det var dybt uretfærdigt, hvad hun blev udsat for. Det ville jo være så synd og ærgerligt, hvis en dygtig 34-årig bare blev sendt hjem at sidde og lave ingenting, siger han.

Han understreger, at arbejdspladsen selvfølgelig ville have trukket sig, hvis Dittes hjemkommune, Køge, på et tidligt tidspunkt i sagen var kommet med en klar afgørelse, der fulgte loven til punkt og prikke. Men det var de ikke i nærheden af i Køge. Og desuden gik der så meget ’skuddermudder’ i den, som han siger, at de fandt det værd at kæmpe videre.

- Lidt usædvanligt har vi haft Dittes chef med på vores side hele vejen igennem. Og det er bare dejligt at konstatere, at den slags ledere også findes. Det har været afgørende for, at Ditte i dag er blevet genansat, siger han.

Claus Kolby

Sygdom Ansættelse