Fagforening for fuld fart

08. april 2015  |  MidtVest  |

2014 har været et aktivt år for HK MidtVest, hvor der med den organiserende fagforening er blevet taget hul på en kulturforandringsproces.

Kulturforandringsprocessen er noget af det, som formand for HK MidtVest Karin Østerby kommer ind på i afdelingens årsberetning forud for repræsentantskabsgeneralforsamlingen i Messecenter Herning onsdag 29. april kl. 18.

Både tillidsvalgte, medarbejdere, bestyrelser og fagligt aktive er gået helhjertet ind i processen, og der ses dagligt fornemme eksempler på, hvordan den organiserende fagforening arbejder i praksis med styrket fællesskab og sammenhold på arbejdspladser til følge.

Kurser spiller vigtig rolle

Karin Østerby

Afdelingsformand Karin Østerby kan se tilbage på et 2014 med fuld fart frem for HK MidtVest.

HK Privat MidtVest har blandt andet hjulpet arbejdet på vej ved at udvikle et helt nyt kursus, som tillidsvalgte, klubbestyrelser og andre interesserede medlemmer har mulighed for at deltage i, nemlig ”Genfind styrken på din arbejdsplads”.

Ca. 30 personer har i 2014 været igennem kurset, og håbet er, at mange flere deltager i 2015. Blandt deltagerne i 2014 har været hele Cheminovas HK Klubs bestyrelse, og det er i dag en klub, hvor alle deltager i det daglige faglige arbejde. Foreløbig er resultatet syv nye kolleger i klubben.

I HK Handel MidtVest har 27 tillidsrepræsentanter det seneste år været på kursus i organiserende arbejde. Målet er, at alle tillidsrepræsentanter skal på organiserende uddannelse. Mellem uddannelsens tre grundkurser er der opgaver, som medarbejderne i HK Handel MidtVest følger op på og understøtter løsningen af. Derudover tages der kontakt til de tillidsvalgte, der endnu ikke har været på kursus.

Også arbejdsmiljørepræsentanter har været i fokus hos HK Handel MidtVest med blandt andet en projektuge, hvor alle arbejdsmiljørepræsentanter blev besøgt og fik en miljøpakke med nyttige oplysninger til brug for miljøarbejdet.

Arbejdet med at afdække kontor-lager-området har hele 2014 været en gennemgående indsats, og der har blandt andet været et organiserende projekt i forbindelse med sammenlægningen af Dagrofa og SuperGros, hvor HK Handel MidtVest har haft en vigtig rolle i at bakke medlemmerne på arbejdspladsen op i deres arbejde med fællesskab og organisering.

Håbet er, at kulturforandringsprocessen vil føre til stigende medlemstal. Det ser da også positivt ud. I alt lå medlemstallet for afdelingen ved udgangen af 2014 på 19.955, hvoraf de 12.408 er erhvervsaktive fuldtidsmedlemmer.

Unge viser interesse

Hos Bauhaus leger medarbejderne sig til bedre arbejdsmiljø.

I Bauhaus i Herning leger de sig til arbejdsglæde. Den særlige indsats for arbejdsmiljøet indbragte dem HK MidtVests arbejdsmiljøpris 2014. Foto: Lars Holm.

Årsberetningen vidner også om et aktivt år for HK Ungdom MidtVest.

HK Ungdom besøger hvert efterår handelsskolerne for at informere om Den danske model og organisere medlemmer. I 2014 har HK Ungdom MidtVest besøgt alle 1. årsklasser på skolerne i Viborg, Struer, Holstebro, Skive, Lemvig, Ringkøbing, Skjern, Herning og Nykøbing Mors.

HK Ungdom MidtVest har i 2014 oplevet, at interessen for samfundsfagsundervisning er steget. Flere og flere lærere kontakter HK MidtVest for at få afdelingen ud i klasserne og fortælle om Den Danske model, og afdelingen vil gerne besøge alle skoler med ungdomsuddannelser i området.

Jobpatruljen var også en central del af HK Ungdoms fokusområde i 2014. På rundturen i det midt- og vestjyske var undertemaet ”Forældreansvar”. Jobpatruljen nåede i 2014 at tale med endnu flere unge end det foregående år, og fokuspunkterne til den faglige opfølgning er: Udskænkning af alkohol, løn under sygdom samt arbejdstid.

Nye overenskomster

I årsberetningen står der også en del om overenskomstforhandlingerne, der har præget dagligdagen i sektorerne.

I HK Privat blev industriens område forhandlet færdig først, og de andre områder fulgte så efter. I HK Privat MidtVest blev det til et ja og en stemmeprocent på 52,5. Næstbedst blandt afdelingerne i HK.
I HK Handel MidtVest, hvor de landsdækkende overenskomstforhandlinger i Coop-, Brugsen- og Kvickly-kæderne fyldte meget, lykkedes det efter 10 års målrettet arbejde at indgå overenskomster for alle de butikker, som tøjkoncernen Bestseller i Brande ejer.

I HK Stat blev medlemmerne spurgt om, hvad de kunne tænke sig, at den nye overenskomst indeholdt, og på den baggrund blev HK’s udspil til forhandlingerne formuleret. Et emne var arbejdsmiljøet, især det psykiske, og en vigtig del af overenskomstresultatet blev et rejsehold i psykisk arbejdsmiljø.

Også HK Kommunal bad om medlemmernes input til overenskomstforhandlingerne. I HK Kommunal MidtVest blev det til 20 besøg på arbejdspladser. Besøgene førte til 650 postkort med omkring 2000 input fra medlemmerne, som blev taget med i det videre arbejde. Også her fyldte arbejdsmiljøet meget, og der blev i foråret 2015 landet en vigtig aftale om et rejsehold i kommunerne og ekspertbistand i regionen, som skal være med til at forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

Afstemningerne om OK 15 i både HK Stat og Kommunal slutter 9. april 2015.

Interesserede kan afhente årsberetningen på HK MidtVests kontorer eller få den tilsendt på mail.

Sammen er du stærkere Medbestemmelse Medlemsdemokrati Organisering Overenskomst HK-medlemmer

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt

Bliv tillidsvalgt

Sammen er du stærkere.
det gælder også gode tilbud.

Tjek dem her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK