Ny digitaliseringsstrategi skal spare milliarder

08. april 2015  |  HK Kommunal  |

Flere - og bedre - selvbetjeningsmuligheder på nettet skal bidrage til en milliardbesparelse frem til 2020, siger finansministeren.

En ny digitaliseringsstrategi er under opsejling. Og finansminister Bjarne Corydon har for nylig lanceret rammerne for strategien i et kommissorium. I den forbindelse har han til Berlingske uddybet lidt af baggrunden for det arbejde, der nu skal i gang.

- Det handler stadig om effektivitet, og det skal man ikke skamme sig over. Ved at bruge færre penge på administration kan man bruge dem på andre områder. Hvis dette lykkes, bliver der penge til rådighed, og de bliver ikke stukket af vejen. De skaffer det nødvendige råderum, og der er ikke mange politikere, der ikke seriøst mener, at der er brug for at investere mere i f.eks. sundhedsvæsenet, siger Bjarne Corydon til Berlingske.

God service eller besparelser?

Hos HK Kommunal undrer næstformand Mads Samsing sig dog over det store fokus på besparelser, som udtalelserne fra finansministeren kredser om.

- Vi skal huske på hvad der reelt er det vigtigste. Og der spørger jeg mig selv, om det er de 2 til 4 milliarder, eller om det er en hurtig og effektiv offentlig sektor, der yder en god service til borgere og virksomheder? For hvis kommunerne, regionerne og andre offentlige myndigheder bliver ved med at blive beskåret, så er der jo ikke nogen tilbage til at yde den service, siger Mads Samsing

I kommissoriet lægges der også op til, at der skal større fokus på gode brugeroplevelser. Noget der glæder Mads Samsing.

- Det er et rigtigt godt fokus, men det er essentielt, at vi ikke glemmer supporten, der hører til ude i kommuner og regioner over for både borgere og virksomheder. Vi ved af erfaring, at hvis det her skal fungere, så skal medarbejderne, der har den direkte kontakt til borgere og virksomheder i spil. Og ikke mindst derfor undrer det mig meget, at der i kommissoriet ikke en eneste gang er nævnt hverken “medarbejdere”, “ansatte” eller “personale”, lyder det fra Mads Samsing.

Du kan læse mere om baggrunden forden nye strategi hos Digitaliseringsstyrelsen.

Pejlemærker for den nye digitaliseringsstrategi

1. En effektiv og værdiskabende offentlig sektor Kan fx opnås ved en bedre udnyttelse af digitalisering til at sikre øget produktivitet, flere fælles løsninger, mere effektiv organisering og reducerede udgifter til it.

2. Offentlig digital service skaber værdi for borgere og virksomheder Kan fx opnås gennem en hurtigere, sammenhængende, mere tilgængelig og brugervenlig digital service, når borgere og virksomheder interagerer med det offentlige.

3. Offentlig digitalisering skal understøtte virksomhedernes vækst Kan fx opnås ved at reducere administrative byrder, understøtte digital omstilling i virksomhederne og bidrage til at udvikle et konkurrencebaseret marked for digitale ydelser.

Kilde: Kommissorium for udarbejdelse af en nydigitaliseringsstrategi 2016-2020.

Digitalisering

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

Har du også læst...

Ny stærk profil skal være repræsentant for tandklinikassistenterne

19. januar 2018  | HK Kommunal

Vi skal gøre op med flinkeskolen og tro på det, vi kan. Sådan siger Malene Løvbjerg, der netop er udpeget som ny repræsentant for tandklinikassistenterne i HK Kommunal. Hun tiltræder til sommer.

Efter seneste møde: Overenskomstforhandlinger stadig på standby

18. januar 2018  | HK Kommunal

Møder både den 12. og 17. januar har ikke givet anledning til, at overenskomstforhandlingerne kan gå i gang.

Brætspil udviklet af HK'ere sætter innovation på dagsordnen

18. januar 2018  | HK Kommunal

Et afgangsprojekt på kommunomuddannelsen blev til et brætspil, som, de to unge HK’ere bag det håber, vil sætte innovation på dagsordenen rundt om på arbejdspladserne.

Se alle nyheder

Lukket i dag