HK Stat Østjylland har landets højeste stemmeprocent

09. april 2015  |  Østjylland  |

Ur-afstemningen om en ny overenskomst for HK’erne i staten er netop slut. Med 57,5 procent af medlemmer, der har stemt om overenskomstforliget, er Østjylland den afdeling, hvor flest statsansatte HK’ere har taget stilling til deres løn- og arbejdsvilkår.

Tillidsrepræsentanter og medarbejdere i HK Stat Østjylland har haft travlt de seneste uger. De har knoklet, for at få så mange medlemmer som muligt til at stemme om overenskomstforliget, der blev indgået mellem finansminister Bjarne Corydon og forhandlingsfællesskabet CFU først i februar. Forliget har været sendt til afstemning blandt medlemmerne. En afstemning, der sluttede i dag kl 12. Og opgørelsen viser, at medlemmerne af HK Stat i Østjylland har været de mest aktive i stemmeboksen. 57,5 procent af medlemmerne har enten sagt ja eller nej.

- Det er rigtig flot, at så mange har deltaget. Det viser, at vores arbejde med at komme ud til medlemmerne og fortælle om forliget har virket. Målet var en stemmeprocent på 50, og det må vi jo konstatere er lykkedes, siger en stolt formand for HK Stat Østjylland, Bent Klim Johansen.

På landsplan har 52,2 procent deltaget i afstemningen og af dem har 87,6 procent stemt ja.

- Vi har i hele HK Stat kørt en kampagne for at få så mange til at tage stilling som muligt. Og derfor har vi holdt særligt øje med, hvordan stemmeprocenten udviklede sig. I starten gik det meget langsomt, men efterhånden, som vi kom ud på arbejdspladserne og fortalte om forliget, så tikkede stemmerne ind. Og det har været rigtig rart at se på, siger Bent Klim Johansen.

Digital afstemning

Ur-afstemningen foregik digitalt, så medlemmerne kunne stemme fra en hvilken som helst computer, Ipad eller mobiltelefon, og det er, ifølge formanden for HK Stat Østjylland, medvirkende til, at så mange har stemt.

- Når det er let, så kan man lige nå at stemme i en frokostpause, på vej hjem i bussen eller, mens man sidder hjemme i sofaen og venter på, at et program i fjernsynet skal starte. Samtidig har vi sørget for at orientere så bredt og grundigt som muligt. Og den kombination tror jeg er årsagen til, at så mange har stemt, siger Bent Klim Johansen.

Opgørelsen i dag viser, at det var de 55-59-årige, der var flittigst til at stemme med en stemmeprocent på over 59. Til gengæld var det de 20-24 årige, der var mest positive. Kun 1,2 procent af de unge stemte nej.

I 2011 var det kun 34,84 procent af medlemmerne på landsplan, der stemte om overenskomsten, mens aftalen blev aflyst af et regeringsindgreb i 2013 på grund af den såkaldte lærer-konflikt, som HK’s medlemmer også var omfattet af.

For yderligere information kontakt formand for HK Stat Østjylland, Bent Klim Johansen på mobil 2434 3220

Overenskomst Stat

i HK Østjylland

Se hvad der sker

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK