Massivt ja til ny overenskomst

09. april 2015  |  HK Stat  |

Rita Bundgaard

Formand for HK Stat Rita Bundgaard glæder sig over resultatet af OK15-urafstemningen, som sluttede i dag kl. 12. Foto: Mikkel Østergaard

Med 88 procent for og 9 procent imod godkendte HK Stats medlemmer den nye overenskomst ved urafstemningen, der sluttede 9. april. Flere end hvert andet medlem gav sin mening til kende.

Ikke siden urafstemningen i 1999 har så stor en andel af HK Stats medlemmer brugt deres ret til at vende tommelfingeren op eller ned til et OK-forlig. Og med et JA fra næsten 9 ud af 10 har opbakningen til et OK-resultat ikke være højere i nyere tid.

87,6 procent stemte ja, og 52,2 procent deltog i afstemningen om den overenskomst, finansminister Bjarne Corydon og de statslige fagforeningsfolk i forhandlingsfællesskabet CFU nåede frem til efter over et døgns uafbrudte afsluttende forhandlinger først i februar. Dermed er interessen for urafstemningen oppe på samme niveau som først i årtusindet.

Også de øvrige statsansatte har godkendt forliget. Det betyder, at overenskomsten træder i kraft med virkning fra 1. april. I OAO-Stat stemte 86,6 procent ja til forliget. Stemmeprocenten var godt 49.

Pressemeddelelse: OAO-Stat siger JA til OK15

’Ikke helt ved siden af'

I HK Stats ledelse glæder formand Rita Bundgaard sig over både det klare ja til resultatet og over, at interessen for at deltage i urafstemningen blev så høj:

- Vi kan ikke have ramt helt ved siden af, når næsten 88 procent stemmer ja til forliget. Samtidig er det opmuntrende for en forhandler, at interessen for at stemme om resultatet åbenbart er for opadgående, siger hun.

Kun 3,7 procent har stemt blankt.

HK Stat har sammen med de lokale HK-afdelinger kørt en kampagne for at få flest muligt til at stemme. Det ambitiøse mål var en stemmeprocent på mindst 50. Derfor er der udover glæden også stor lettelse at spore hos Rita Bundgaard.

- Ja, jeg indrømmer gerne, at jeg har fulgt nøje og let sitrende med i de daglige stemmetal. Det er så afgørende for både den enkelte fagforening og for hele arbejdsmarkedet, at medlemmerne bakker op om den danske model – ved at engagere sig i deres overenskomstforhold, siger Rita Bundgaard.

- Det glæder mig, at så mange har taget stilling. Det sender et signal til vores arbejdsgivere om, at vi HK’ere er engagerede i og naturligt optagede af vores vilkår som statsansatte, fortsætter formanden.

Samtidig sender hun en stor tak til tillidsrepræsentanter og andre fagligt aktive, som har gjort en kæmpe indsats for at skabe interesse for overenskomstfornyelsen og urafstemningen.

Midaldrende og jyder flittigst

De detaljerede resultater af afstemningen, der er foregået digitalt, tyder på, at interessen for overenskomsten er størst blandt de lidt ældre medlemmer.

Over 59 procent af de 55-59-årige deltog, mens 32,6 procent af  de 20-24-årige tog stilling. Til gengæld stemte de unge i højere grad ja end de ældre. Over 11 procent af de 55-59-årige stemte NEJ, mens kun 1,2 procent af de unge på 20 til 24 vendte tommelen nedad for resultatet. Samtidig var hele 11 procent af denne gruppe åbenbart i tvivl og stemte blankt. Det er flere end 3 gange så mange blanke stemmer som blandt de 55-59-årige.

OK-afstemninger 1999-2015

År Stemme-pct.  Ja-pct.  Nej-pct.
1999  59,98  81,85  17,25
2002  51,67  82,41  16,73
2005  42,68  76,39  22,68
2008  51,10  77,47  22,06
2011  34,84  77,00  22,37
2013  Forlig ophævet til lov  ingen afstemning
2015  52,2  87,6  8,7

Læs mere om OK5 i staten

Sidst opdateret 10. april 2015 kl. 12:28

OK15 Stat

Jan Elgaard

11 april 2015 02.36

Over 11 procent af de 55-59-årige stemte NEJ.
Jeg håber HK Stat gør sig nogle tanker om, hvorfor det forholder sig sådan.
Personligt tror jeg ikke, at det er udtryk for, at gruppen af 55-59 årige ikke under de yngre fædre en forbedret barselsorlov.
Jeg tror tilgengæld, at gruppen af tjenestemandsansatte - hvor af en del nok tilhører gruppen 55-59 årige - endnu en gang føler sig forbigået efter at denne gruppe I årevis er blevet totalt ignoreret. Det være sig først og fremmest I lønforhold, men også på andre områder, hvor ansatte på overenskomst har høstet forbedringer, uden at der har været nogen forbedringer at hente for gruppen at tjenestemænd.

Jan Elgaard
Banedanmark, Roskilde