Overenskomsten er stemt hjem på det offentlige område

10. april 2015  |   |   |

De statsligt ansatte har ved urafstemning sagt ja til løn- og ansættelsesvilkår for de næste tre år. Overenskomsten har virkning fra 1. april 2015 til 31. marts 2018. Over 50 % af medlemmerne afgav deres stemme i HK Stat og HK Kommunal og ud af dem stemte et overvældende flertal JA. Det må opfattes som tillidserklæring fra medlemmerne - og udtryk for en voksende forståelse for overenskomsternes værdi i fagbevægelsen, udtaler næstformand i HK Trafik & Jernbane, Birthe Østergaard Petersen.

- I vores afdeling er det 49,1 % af medlemmerne der har afgivet deres stemme og ca. 81,2 % har sagt JA og 15 % NEJ. Vi har dermed fået medlemmernes accept af OK15-forliget. Jeg er overbevist om, at det har været centralt for medlemmerne, at vi får lønstigninger, der over de kommende tre år sikrer og udbygger reallønnen, siger næstformanden.

- OK-resultatet betyder en samlet aftalt lønstigning over de kommende tre år på 4,45 procent. Dertil kommer, at parterne har forudsat en stigning herudover på 2,1 procent, den såkaldte reststigning. Den er blandt andet et udtryk for den lønudvikling, som forudses kan ske via lokal løndannelse. Men der er dog ingen garanti for den enkelte, men der skal opbygges et pres for igen at få lokale lønforhandlinger der kan matche job - og kompetenceudvikling, fortsætter næstformanden.

De aftalte generelle lønstigninger betyder, at staten ikke sakker bagud i forhold til lønudviklingen på det private arbejdsmarked, hvilket har været et afgørende krav for de statsansattes faglige organisationer, supplerer næstformanden.

Nyskabelser i overenskomsten

- OK15-resultatet byder også på nogle nyskabelser. Jeg er særligt glad for, at vi får etableret en rådgivningsenhed bestående af de centrale parter med det formål at styrke dialogen mellem leder og tillidsrepræsentant lokalt. Det er en styrkelse af den danske model, og et væsentligt bidrag til at fremme et ligeværdigt samarbejde mellem ledelse og tillidsrepræsentanter.

- Derudover sætter vi ekstra fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Vi får et rejsehold, der kan rådgive og vejlede, hvis der opstår problemer med det psykiske arbejdsmiljø som ikke kan løses lokalt. Med OK15 har vi lagt kimen til, at det centrale niveau i langt højere grad kan støtte det decentrale niveau, når der opstår udfordringer, hedder det videre fra næstformanden.

Næstformand Birthe Østergaard Petersen fremhæver yderligere, at staten er gået forrest og har nu sikret en uges ekstra barsel til fædrene, og derudover er minipensionen forbedret for ca. 10.000 ansatte.

Overenskomst

Åbningstid: Lukket i dag