I jobcentret er alle altid på vej i arbejde

13. april 2015  |  MidtVest  |

Hos os er alle kun midlertidigt. Man er i gang med noget, og det tager ansvar for. Det er opskriften for ledige borgere på Lemvig Kommunes jobcenter, kåret til Danmarks bedste.

Fanny Nygaard er tillidsrepræsentant i landets bedste jobcenter

Fanny Nygaard glæder sig over den hæder, der er blevet Jobcentret til del

- Som ledig er man altid på vej i arbejde. Det er sådan, vi ser på alle vores ledige borgere, uanset, om de er på dagpenge eller på kontanthjælp. For nogle er vejen til et arbejde bare længere og med lidt flere udfordringer end andres.

Ordene er Fanny Nygaards. Hun er ansat i Jobcentret i Lemvig, hvor hun også er HK's tillidsrepræsentant for kollegerne.

Kommunen har en lav ledighed med 5-600 borgere på dagpenge eller kontanthjælp. Om jobcentret gør så meget anderledes end andre kommuner, er Fanny Nygaard ikke sikker på, men hun fortæller, at man i Lemvig gør meget ud af at have hånd i hanke med, hvad folk laver:

- Vi gør rigtig meget ud af at uddanne ledige til de jobmuligheder, der er her i området, og vi er meget fokuserede på virksomhedernes behov.  Men samtidig har vi en klokkeklar forventning om, at vores ledige passer det, de skal. Møder op i praktik eller i skole. De ved samtidig også, at det har konsekvenser, hvis de bliver væk uden en god grund. Så bliver der trukket i deres dagpenge eller kontanthjælp. På den måde bliver de stillet til ansvar, beretter Fanny Nygaard.

Rykker hurtigt på jobmuligheder

Thyborøn kanal

Hvor Limfjorden møder Vesterhavet er man klar til at rykke hurtigt på nye jobmuligheder og omskole ledige borgere til nye brancher.

Det er ikke kun de ledige, der fokuseres på. Jobcentret er også klar til at rykke hurtigt i forhold til nye jobmuligheder:

- Vi har for eksempel en ny virksomhed, der laver gamle fiskegarn om til plastgranulat, som kan bruges til at støbe instrumentbrætter til biler af. Så er det jo nødvendigt at få uddannet ledige til det behov. Det taler vi med uddannelsesinstitutionerne om. Samtidig aftaler vores virksomhedskonsulenter, at det er fra vores database, der skal rekrutteres, forklarer Fanny Nygaard.

Arbejdsmarkedet i kommunen har, som så mange andre steder i landsdelen, været gennem store forandringer de senere år. Både store arbejdspladser som eksempelvis Vestas og mindre håndværksvirksomheder har skåret ned og sendt mange ud i ledighed. Også slagteriet i Struer gav beskæftigelse til mange fra Lemvig-egnen.  Det er mange af disse borgere, som Jobcentret har hjulpet videre ad helt nye veje.

- Tag nu for eksempel Fiskeriskolen i Thyborøn. Her har man set det stigende behov indenfor off shore, og er ved at udvikle uddannelser netop til det. Der er også kommet kurser i relation til den store udvikling, der sker i vindmølleindustrien. Netop i de brancher vil man meget gerne aftage folk med teknisk snilde, og det har vi jo netop kunnet matche med ledige håndværkere eller folk, der tidligere har været på Vestas fabrikker, fortæller Fanny Nygaard.

På den måde er man helt med på noderne på Lemvigegnen. Og netop indstillingen til mere uddannelse til ledige, det gode samarbejde mellem virksomheder, jobcenter og uddannelsesinstitutioner kombineret med den lave ledighed er blandt de parametre, man har målt jobcentre på i år

Et stykke lagkage

Bliver det så fejret, at I har fået sådan en fin pris?

- Jo, vi glæder os da over det, og borgmesteren har det med i sit forord til Årsberetningen, og så har vi da fået et stykke lagkage. Men ellers er det såmænd ikke fordi, vi tænker over det i hverdagen. Næste år er det nok nogle andre parametre, der måles på, og så er det sikkert et andet sted, man bliver nummer et, mener tillidsrepræsentant Fanny Nygaard på beskeden nordvestjysk manér.

På jobcentret i Lemvig har de ansatte vidt forskellig baggrund. Fra kontorassistenterne i forkontoret til socialrådgivere eller socialformidlere. Fra beskæftigelseskonsulenter med baggrund som lærere, pædagoger eller håndværkere til virksomhedskonsulenterne, hvoraf nogle har en fortid som sælgere. I alt er der godt 50 medarbejdere på Danmarks bedste Jobcenter. Det er LO, der har udnævnt Lemvig Kommunes Jobcenter til det bedste i Danmark.

Du kan også få vejledning om efteruddannelse

Bestil tid her

Lær nyt!
ta' et kursus, når du har tid - også hjemme i sofaen

Se vores Online-kurser

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK