Danskerne vil have kommunen på Facebook

15. april 2015  |  HK Kommunal  |

Ny undersøgelse fra KL viser, at 8 ud af 10 danskere, der følger deres kommune på Facebook, har fået et mere positivt indtryk af kommunen.

At Facebook er danskernes foretrukne sociale mødested på nettet viser alle tal og opgørelser. Eksempelvis bruger 59 procent af alle danskere over 15 år Facebook dagligt, viser en opgørelse fra DR Medieforskning.

Det har fået kommunerne til at strømme til det sociale medie, så 67 ud af 98 kommuner nu har en Facebook-side. I efteråret 2013 var tallet 41.

- Vi vil gerne være med til at sætte ansigt på kommunen, så det ikke bare er et sted, du går ned, når du skal have fornyet pas eller har fået frataget dagpengene. Kommunen er jo også superseje projekter og medarbejdere, siger Anna Ribold, der er community manager i Horsens Kommune og blandt andet driver kommunens fællesside ”En del af flokken” til KL’s nyhedsbrev Momentum.

Stiller nye krav til beslutningskompetencen

Den nye virkelighed, hvor mange flere, lige fra kommunikationsmedarbejdere til ansatte i borgerservice, kan komme til at svare på spørgsmål på sociale medier, kræver et stort fokus på organiseringen af arbejdet. Et alt for hierarkisk system fungerer ikke, når en kommune skal kommunikere via sociale medier, oplyser Jesper Tække, der forsker i sociale medier hos Aarhus Universitet, til Momentum og tilføjer:

- Det gælder om at få uddelegeret beslutningskompetencen så langt ned i organisationen som muligt, men til gengæld have nogle meget kompetente medarbejdere. Det vil passe til den nye mediesituation, hvor man kan få en embedsmand i tale, som kan sige, at det gør vi, eller det her kan jeg vende tilbage med i morgen. På den måde kan man speede processer op, siger Jesper Tække.

Læs mere om kommunernes brug af Facebook hos Momentum

Digitalisering

vind præmier i vores quiz

Send dit svar nu

vind præmier i vores quiz

Send dit svar nu

Har du også læst...

10.000 ansatte i Københavns Kommune får fleksibel arbejdstid

24. maj 2018  | HK Kommunal

Nu kan 10.000 medarbejdere i Københavns Kommune se frem til fleksibel arbejdstid. Efter succes med et pilotforsøg udbredes tilbuddet til samtlige medarbejdere i sundheds- og omsorgsforvaltningen. Håbet er, at det kan udbredes til alle kommunens forvaltninger.

OK18: Afstemning er kommet godt fra start

24. maj 2018  | HK Kommunal  | DL

Mere end halvdelen af HK Kommunals medlemmer har allerede deltaget i afstemningen om den nye overenskomst. Der er lodtrækning om flotte præmier blandt alle deltagere.

Ringkøbing-Skjern har landets bedste jobcenter

23. maj 2018  | HK Kommunal

LO har rangordnet alle landets jobcentre via et jobcenterindex, der blandt andet måler på uddannelsesandel, aktiveringsgrad og ledighed hos ikke vestlige indvandrere.

Se alle nyheder

Åbningstid: Lukket i dag