Ny formand kigger forbi biblioteksseminar

14. april 2015  |  MidtVest  |

Der er mulighed for at hilse på den nye områdeformand, Linda Rasmussen, når HK MidtVest mandag 4. maj inviterer til biblioteksseminar i Viborg.

Biblioteksseminaret varer fra kl. 9 til 15 og begynder med kaffe og rundstykke.

Overskriften for dagen er ”Arbejdsglæde og produktivitet – få styr på tiden”. Det skal blandt andet handle om ressourcer kontra opgaver og om vilkår og indflydelse.

I løbet af dagen kigger Linda Rasmussen, der har efterfulgt Kirsten Westh som områdeformand for ”Skole, Kultur & Bibliotek”, forbi.

Mange visioner

Linda Rasmussen

Linda Rasmussen mener, at der i høj grad skal tænkes  på tværs af de tre områder skole, kultur og bibliotek, så synergieffekterne kan udnyttes. Foto: Tom Ingvardsen Fotografi.

Linda Rasmussen er 36 år og oprindelig uddannet boghandler men gik hurtigt videre som biblioteksassistent. Hun har siden 2007 været ansat på KøgeBibliotekerne og er TR-suppleant og næstformand i den lokale HK-klub.

Linda Rasmussen har mange visioner for området.

- Det handler om at være en aktiv medspiller i forhold til at præge den strategiske udvikling på områderne. Der skal i højere grad tænkes på tværs af de tre områder skole, kultur og bibliotek, så synergieffekterne kan udnyttes, fortæller hun.

Linda Rasmussen mener, at det vil være naturligt at arbejde tæt sammen med ”ydelse og borgerbetjening” omkring borgerserviceopgaven, som breder sig på mange biblioteker, med de muligheder samt behov for kompetenceudvikling, det skaber.

Medarbejderrollen er ændret

Linda Rasmussen er også meget optaget af den ændrede medarbejderrolle, som paradigmeskiftet i biblioteksbranchen har medført.

- Der er med digitaliseringen og rapporten ”Folkebibliotekerne i vidensamfundet” kommet mange nye opgaver. Det giver nye muligheder men også behov for kompetenceudvikling og vidensdeling for eksempel gennem netværk, forklarer hun og fortsætter:

- Der har traditionelt i biblioteksbranchen været et skarpt skel mellem biblioteksassistenter og bibliotekarer. Men for mig at se vil faggrænserne bliver endnu mere flydende, da biblioteksassistenterne har kompetencerne til at varetage mange flere opgaver i den mere projektprægede organisationsform, som vinder indpas på mange biblioteker.

- Det ligger mig derfor meget på sinde at sætte yderligere fokus på den faglige udvikling og nødvendige vidensdeling, der ligger i det tværfaglige samarbejde både på biblioteks-, kultur- og skoleområdet, siger hun.

Fag og Fremtid Kommunal Netværk Karriereudvikling

Sammen er du stærkere.
det gælder også gode tilbud.

Tjek dem her

Følg HK MidtVest på Facebook