Venstre vil gøre kommunalt ansatte til valgtema

15. april 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

I et samråd med økonomi- og indenrigsministeren stiller Venstre kritiske spørgsmål til faldet i antallet af kommunalt ansatte under den nuværende regering.

Sidst på måneden skal økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard (R) forklare, hvorfor der er blevet færre ansatte i kommunerne, når regeringen – eller i hvert fald det største af de to regeringspartier – forud for valget i 2011 stillede i udsigt, at der midlertidigt skulle være vækst i det offentlige. Det er kommunalordfører Jacob Jensen (V), der har taget initiativ til at indkalde ministeren til åbent samråd i Folketingets Kommunaludvalg.

- Forud for sidste valg pustede man nogle forventninger op om flere offentligt ansatte, og efter valget gjorde regeringen det stik modsatte, så man i dag har i omegnen af 14.000 fuldtidsstillinger færre. Når jeg snakker med borgmestre og andre gode folk i kommunerne, så efterspørger de nogle klare rammer fra Christianborg. Lige nu oplever de, at det man fik efter valget, er det fuldstændig modsatte af, hvad man blev lovet før valget. Den slags skaber en stor usikkerhed med hensyn til, hvordan kommunerne kan prioritere, siger Jacob Jensen.

Inflationssikret udgiftsstop

Venstres egen politik forud for det kommende valg er at love et udgiftsstop for den offentlige sektor, dvs. et begrænsning af det økonomiske råderum, som vi blive inflationssikret ved, at det bliver tilskrevet en sum, der svarer til løn- og prisudviklingen.

- På den måde kan kommunerne vælge at fastholde antallet af ansatte på samme niveau som nu. Vi vil godt diskutere med ministeren, om det trods alt ikke er bedre med et udgiftsstop og så ud fra den forudsætning arbejde for, at få de ansattes kompetencer sat i spil og få bedre service for pengene.

Så hvis I får regeringsmagten, skal antallet af offentligt ansatte fortsætte med at være det samme som nu?

- Nej, vi vil lade den beslutning være op til de valgte kommunalbestyrelsesmedlemmer. De kan vælge at udlicitere, gå sammen om nogle opgaver eller købe sig til bedre teknologi, der kan frigive nogle hænder, men de kan også vælge at have det samme antal ansatte som i dag. Vi ønsker ikke, at Christiansborg skal diktere kommunerne, hvordan de skal prioritere. Det har vi tillid til, at de kan håndtere lokalt, når de ved, at den økonomiske ramme fortsætter med at være den samme.

Kan der være nogen blandt jeres alliancepartnere, der synes, at det er lidt uambitiøst, hvis en liberalt ledet regering lader antallet af offentligt ansatte fortsætte på det nuværende niveau?

- Det kan man mene meget om. Jeg er sikker på, at hvis vi efter et valg får mulighed for at danne en regering, så finder vi også en løsning på det. Jeg kan kun stå på mål for Venstres politik, og udgangspunktet for det er et udgiftsstop, og at den samlede økonomi for den offentlige sektor kan være den samme som i dag. Og det betyder, at man kan fortsætte med det samme antal offentligt ansatte, hvis det er det, man prioriterer lokalt.

Det åbne samråd i Folketingets Kommunaludvalg afvikles den 28. april 2015.

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK