Kommunalt fællesskab sikrer nærhed til borgerne

16. april 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

30 jyske kommuner er nu med i Den Digitale Hotline, hvor de bidrager til vagtplanen i forhold til deres størrelse. Dermed sikres den nære borgerkontakt, og at arbejdspladserne og kompetencerne inden for digital borgerbetjening bliver i kommunerne.

I dag er i alt 80 medarbejdere fra 19 midtjyske kommuner på skift omfattet af vagtplanen hos Den Digitale Hotline. Fra efteråret kommer yderligere 11 nordjyske kommuner med. Succesen er til at få øje på for det initiativ, der oprindeligt udsprang i det østjyske, da statslige initiativer barslede med yderligere at undergrave den nære borgerservice. I forvejen var skatteopgaven flyttet til staten, og en stribe andre opgaver varetages nu af staten gennem fem centre under Udbetaling Danmark.

- Vi vidste, at Digitaliseringstyrelsen i flere omgange havde haft overvejelser om at centralisere og statsliggøre al telefoni i Danmark. Modige kommunalpolitikere og kommunale ledere tænkte så, at det måtte der udvikles et offensivt, strategisk og ambitiøst alternativ til, så vi kunne fastholde digitaliseringskompetencerne i kommunerne og samtidig udnytte den eksisterende kapacitet og understøtte faglig bæredygtighed lokalt. Altså løfte opgaven effektivt i fællesskab, uden at svaret nødvendigvis var statsliggørelse, fortæller Lene Hartig Danielsen, der er chef for Borgerservice i Aarhus Kommune.

Nogle borgere bliver aldrig digitale

Det handlede ikke bare om arbejdspladser i kommunerne, men at sikre borgerne en kvalificeret og effektiv service. Også når borgere er tryggest ved den personlige kontakt via et fysisk møde.

- Rigtig mange borgere har brug for et kærligt puf eller en hjælpende hånd for at kunne bruge eller forstå de digitale selvbetjeningsløsninger og offentlige tilbud, og det skal ske i lokalområdet. Derfor er det vigtigt, at der fortsat lokalt er kompetente medarbejdere, der kan hjælpe borgerne på vej og give dem den gode serviceoplevelse, også i forhold til den digitale service.

Ifølge Lene Hartig Danielsen er det ikke bare i en overgangsperiode, at borgerne har brug for den hjælpende hånd.

- Det er mit postulat, at der i mange årtier fremover vil være behov for et sted lokalt, hvor borgerne kan henvende sig. De kommunale borgerservices og andre institutioner oplever endnu ikke en massiv nedgang i antallet af henvendelser. Verden er jo ikke blevet mindre kompleks set fra et borgerperspektiv, og det samme gælder den offentlige sektor. Derfor er det vigtigt med et lokalt sted, for eksempel et bibliotek eller i borgerservice, hvor man kan få en personlig betjening, hjælp og vejledning, herunder til digitalisering. Både unge og gamle har brug for den hjælp, og en erkendelse er da også, at der er borgere, der aldrig bliver digitale.

Alle kommuner bidrager ligeværdigt

I den rene telefoniske vejledning af borgerne i forhold til digital selvbetjening kan man også sikre, at nærheden bevares. Det it-system, medarbejderne anvender i Den Digitale Hotline, rummer mulighed for, at der kan tages højde for og orienteres om lokale særregler. En medarbejder i Horsens kan f.eks. godt betjene en borger i Norddjurs.

- Vi ønsker et ligeværdigt samarbejde om opgaven og har en principbeslutning om, at alle kommuner bidrager til vagtplanens 60 ugentlige åbningstimer i forhold til deres størrelse. Både ledere, udviklere og ikke mindst medarbejdere arbejder sammen på tværs, og store og små kommuner arbejder sammen.  Et af formålene med initiativet og samarbejdet er jo netop at sikre, at effektiv service, og at kompetencerne er til stede i den enkelte kommune, når der rent faktisk er brug for dem. Initiativet kræver ikke alene tillid, men også vilje og mod til at arbejde sammen på nye måder om opgaverne – ikke mindst blandt de medarbejdere, der dagligt dækker vagterne i Den Digitale Hotline, siger Lene Hartig Danielsen.

Ydelse og borgerbetjening

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

Se alle debatter

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK