HK.dk logo

Din næste arbejdsgiver googler dig

20. april 2015  |  Samdata

Når du starter i et nyt job, så vil du helst ansættes på baggrund af kvalifikationer, kompetencer og din vindende personlighed. Men før du overhovedet bliver indkaldt til jobsamtalen vil den kommende arbejdsgiver oftest åbne sin browser og skrive dit navn i søgefeltet. De resultater der kommer frem der kan du ligeså godt tænke som et bilag til din ansøgning.

For at tage kontrol over resultaterne så skal du starte med at lave øvelsen selv. At Google dit eget navn. Husk at du skal gøre det i et privat vindue – ellers får du søgeresultater, der er påvirket af din egen søgehistorik. I det private vindue søger du i Google på dit eget navn. Og hvis du har et meget almindeligt navn så forsøg også at kombinere det med f.eks. den by du kommer fra.  

Hvad kommer der frem på de første to sider? Er det noget som er repræsentativt for den du er? Er det noget, som du vil have det helt fint med, at en arbejdsgiver har liggende som print til en jobsamtale? Er din eneste online tilstedeværelse en lukket Facebook-profil og en startliste fra en ølstafet i 2012? I det sidste tilfælde kan det være en fordel, hvis der er lidt mere.


Tag dit navn

Det vigtigste du kan gøre for at påvirke disse søgeresultater er at sørge for at have registreret dit navn på forskellige sociale netværk og onlinetjenester. Det betyder ikke, at du nødvendigvis skal være vildt aktiv på dem alle, men bare det at have en udfyldt profil og et par opdateringer hjælper dig langt hen af vejen. Det viser både, at du har fingeren på den digitale puls – og så skubber det de mere kedelige resultater ned af resultatlisten.  

Ud over de sociale netværk skal du også, hvis du kan, tage dit navn som URL. Det at have mitnavn.dk er et rigtig godt udgangspunkt for din onlinetilstedeværelse. Her kan du vedligeholde et online-cv, eller du kan ganske enkelt bruge det som et linksite, hvor du henviser til dine profiler andre steder. Hvis du er rigtig ambitiøs kan du også her begynde en simpel blog, hvor du fortæller om de projekter du laver. Men i første omgang er det at have domænet og en flad side nok.

Sociale netværk – de to vigtigste først

 Ikke alle sociale medier og netværk er skabt lige, og der er helt klart nogle af dem, hvor du har mere ud af at være aktivt til stede end andre. Men det skal stadig ikke forhindre dig i at snuppe dit brugernavn på de fleste af dem.  

Du kommer ikke uden om LinkedIn. Det kan godt være, at der er flere af os der mener, at hvis LinkedIn var en fest så kunne vi roligt tage bilen hjem. LinkedIn er de facto blevet det professionelle sociale netværk. Og det er et rigtig godt sted at vedligeholde sit CV. Det tager lidt tid at udfylde profilen grundigt, men det er det værd. For at din profil regnes som ”færdig” skal du som minimum have:  

  • Faglig overskrift og geografisk placering
  • Nuværende beskæftigelse
  • Mindst to tidligere jobs
  • Uddannelse 
  • Mindst tre kompetencer 
  • Profilbillede
  • Mindst 50 kontakter  

Når disse ting er udfyldt får din profil status af ”Stjerne” – og det betyder at du dukker op i søgninger efter kompetencer på LinkedIn. Det kan sagtens have betydning. Derudover vil din kontaktanmodning rettet mod 50 tidligere kollegaer, studiekammerater og venner måske medføre, at der er flere som bliver opmærksom på, at du er jobsøgende.

Det næste resultat, som oftest dukker op i en Google søgning efter et navn er Facebook-profilen. Sådan en har du sikkert. Det har de fleste. Men så brug lige lidt tid på at se nærmere på den. Gå ind på din profil og benyt funktionen ”Vis som” til at tjekke, hvordan den fremstår over for folk du ikke er venner med (du finder den ved at trykke på de tre prikker øverst oppe ved dit coverfoto).  

Her skal du være opmærksom på to ting. Først og fremmest skal du være opmærksom på, at de ting man ser ikke er direkte upassende. Hvis du har skrevet en lang harmdirrende tilsvining af en tidligere arbejdsgiver skal du nok overveje at skjule eller slette den. Hvis profilen stort set kun indeholder billeder af vilde fester er det måske ikke det bedste førstehåndsindtryk. Sørg for at der også er andet end det. Ikke at alt skal være renskuret og pænt, det behøver det ikke, men der skal være balance i tingene. Det andet du skal sørge for er, at der ikke er for tomt. Det virker også sært. Læg et par statusopdateringer ind som er rimelig neutrale, og måske endda fagligt relevante. Du kan jo f.eks. linke til et par artikler fra SAMDATA Magasinet.

FB screenshot

Og resten

Når så de to store er overstået kan du gå i gang med profiler på alle de andre sociale netværk. Instagram, Twitter, Google+, Pinterest har alle høj status i en googlesøgning, og de vil have stor betydning. Du behøver ikke at bruge dem til det ret meget, men sørg for at dit navn er snuppet. Skriv et par tweets og følg et par mennesker på Twitter. Pin to-tre ting på Pinterest. Snup et billede af en kop kaffe på Instagram. Hvis du på et senere tidspunkt vil bruge tjenesterne som en del af din personlige branding kan du udvide aktiviteten, men i denne omgang handler det først og fremmest om tage dit navn og skabe en tilstedeværelse. Have plantet dit digitale flag.  

God fornøjelse.  

Adam Bindslev

 Adam Bindslev. Journalist og ejer af Semiosis Formidling ApS. Arbejder med digital formidling i alle dets former gennem tekst, fotografi, lyd og video. Underviser i kommunikation og fotografi. Redaktør på Ugebrev for Ledige . Mail ab@semiosis.dk / Twitter: @udkantsadam

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk