Fælles fynsk indsats mod stigende antal røverier

20. april 2015  |  Midt

Det stigende antal røverier på Fyn mod butikker og tankstationer skal bringes ned. For det er både farligt og psykisk ødelæggende, når ofte unge medarbejdere udsættes for røverier. Det er Jeanne Bang et trist og konkret eksempel på. Tre væbnede røverier inden for kort tid slog benene væk under hende.

”En kollega og jeg havde lige talt om, hvor store eller små chancerne var for, at der blev begået røveri mod butikken, hvor jeg arbejdede. I det samme går døren op og ind kommer en røver med en pistol i hånden…”

Sådan begynder Jeanne Bang sin beretning om en røver, der dukkede op tre gange i den samme butik inden for ganske kort tid. Tredje gang fulgte politiet med og kunne gribe røveren på fersk gerning. Det blev dog langt fra afslutningen på sagen for Jeanne, hvis erstatningssag først nu – syv år efter oplevelserne – er endeligt afsluttet.

Psykiske konsekvenser, nedture og terapi

Politi

Den dag i dag bliver Jeannes stemme grødet, når hun skal fortælle om de voldsomme begivenheder i kontorbutikken – og hun har erkendt, at hun altid vil have nogle psykiske mén med sig fra de fatale lukkevagter:

- Der blev koblet en psykolog på samme aften og dagen efter, og der kom vagter i butikken. Og da jeg plejer at være positiv og holde hovedet højt, så tog jeg på arbejde med det samme, da jeg lige var startet i jobbet, men jeg undervurderede helt klart virkningen af røverierne, fortæller Jeanne, der efterfølgende måtte have otte sessioner hos en psykolog mellem det sidste af de tre røverier og den retssag, der fulgte efter. Her skulle hun og kollegerne vidne.

- På et tidspunkt henvender jeg mig til HK for at få hjælp. Her var man dybt chokerede over, hvad jeg havde oplevet – og over hvor lav erstatning, jeg var blevet tilbudt. Derfor blev det til en faglig sag, der først blev afsluttet i 2014, fortæller Jeanne Bang, der stadig arbejder i butik.

Carsten Arentoft Andersen, politikommissær, Fyns Politi:
   - ”…positivt med fokus på emnet røverier”
   - Det er meget positivt, at der bliver sat fokus på emnet røverier. I 2014 blev der på Fyn begået 52 røverier. De fleste af disse var mod forretninger, og i 26 tilfælde blev der enten brugt kniv eller skydevåben. Det er vigtigt med dialog om emnet, så vi kan få flere arbejdspladser til at definere nogle procedurer, hvis medarbejderne bliver udsat for røveri. Hvad gør man i forhold til politiet? Hvad skal proceduren være i forhold til psykolog-kontakt? Hvad er anmeldelsesproceduren efter røveriet? Der er med andre ord mange ting, som det kan være en stor fordel at have defineret på forhånd, siger Carsten Arentoft Andersen, Fyns Politi.
   - Mange af medarbejderne i de forskellige forretninger er meget unge og uerfarne. De har uden tvivl brug for faste forholdsregler og vejledning i tilfælde af røveri. Især nu, hvor antallet af røverier mod forretninger i perioder af året har en stigende tendens. Det må være et fælles ansvar for butikschef og tillidsværk at klæde medarbejderne bedst muligt på.

Pia Thurøe, formand, HK Handel Midt:
”…løsninger sammen med arbejdsgiverne og Politiet”
- Vi er nødt til, sammen med arbejdsgiverne og Politiet, at finde nogle løsninger, der beskytter medarbejderne bedre. At blive udsat for et væbnet røveri er en meget voldsom hændelse, der kan bringe medarbejdere helt ud af kurs. Man skal forestille sig ofte helt unge mennesker, der pludselig står ansigt til ansigt med en røver. Hvad kan det ikke få af betydning for dem personligt, psykisk og arbejdsmæssigt med sådan en oplevelse i bagagen?, spørger Pia Thurøe, der er formand for HK Handel Midt.

Vold og trusler

se alle de fordele