HK sætter særligt fokus på det psykiske arbejdsmiljø

20. april 2015  |  Østjylland  |

Den 28. april skyder HK Arbejdsmiljøåret i gang. Og der er grund til at have særligt fokus på det psykiske arbejdsmiljø, lyder det fra HK Østjyllands Arbejdsmiljøteam.

HK sætter særligt fokus på det psykiske arbejdsmiljø

HK Østjyllands arbejdsmiljøteam. Bagerst: Lisbeth Bertramsen og Steffen Friis. Fra venstre forrest: Jane Wind, Pia Hartvig Sørensen og Mette Aarestrup Friis.

Der er travlt på arbejdsmiljøteamets kontorer hos HK Østjylland. Fem medarbejdere bruger al deres arbejdstid på at hjælper medlemmerne, når det gode arbejdsmiljø lider et knæk.

- Min helt klare fornemmelse er, at siden 2008 er antallet af medlemmer, der henvender sig steget. Og det, de kontakter os om, er blevet mere alvorligt, siger Pia Hartvig, der er arbejdsmiljøvejleder hos HK Østjylland.

Langt de fleste udfordringer med det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladserne bliver løst af tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter. Men på mange arbejdspladser findes den slags ikke, og andre steder er der brug for hjælp fra en udenforstående. Det er her, arbejdsmiljøteamet i HK Østjylland kommer på banen.

- Tidligere, da det var let at få et nyt arbejde, så sagde man jobbet op, hvis der var problemer på arbejdspladsen. I dag finder man sig i mere og i længere tid, og så udvikler problemerne sig til noget langt mere alvorligt, fortæller socialrådgiver hos HK Østjylland, Steffen Friis.

Det psykiske arbejdsmiljø har altid været på HK’s dagsorden, men det kommende år sættes der særligt fokus på emnet.

- Vi øger antallet af kurser og arrangementer for medlemmerne, hvor psykisk arbejdsmiljø er temaet. For vores erfaring er, at man kan lære at spotte risikoen for problemer, hvis man bare ved, hvad man skal kigge efter, fortæller Steffen Friis.

Tror du eller ved du?

En del af de henvendelser, som arbejdsmiljøteamet får fra medlemmer, handler om, at medlemmet tror, at kollegaer eller chefen ikke bryder sig om dem, eller forventer urimeligt meget af dem.

- Vi oplever tit, at det dårlige psykiske arbejdsmiljø handler om, at de forskellige faggrupper på en arbejdsplads ikke taler sammen. Så bygger problemerne på, at man tror i stedet for, at man ved. Derfor forsøger vi altid at være lidt Rasmus-modsat og spørge ind til, hvad problemet reelt handler om, siger Steffen Friis og bliver suppleret af Pia Hartvig:

- Jeg opfordrer altid medlemmerne til at tale højt om problemerne. Og lige så vigtigt at være nysgerrig på, hvad andre mener. En god snak om tingene kan ofte løse mange knuder op, fortæller hun.

En del af de kurser og arrangementer om psykisk arbejdsmiljø, som HK Østjylland arrangere det kommende år, handler da også om, hvordan man skaber netværker på tværs af faggrænser.

- Vi sætter fokus på fællesskabet på arbejdspladsen. Vi ved, at mange arbejdspladser er opdelt meget i dem og os. Så kan der hurtigt opstå irritation, stress og mobning, fordi man ikke har en naturlig forståelse for de andres arbejdsopgaver. Men vi ved, at et godt psykisk arbejdsmiljø blandt andet bliver skabt af gode relationer og forståelse for hinanden, siger Pia Hartvig.

Arbejdsmiljøteamet har de seneste år haft flere alvorlige sager om stress og mobning på arbejdspladserne, og her har medlemmerne fået hjælp og støtte til at komme videre. Men de fleste henvendelser handler om, at medlemmerne gerne vil have gode råd til at løse problemerne selv.

- Det er en af grundene til, at vi nu øger vores fokus på at styrke både tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og helt almindelige medlemmer til at løse konflikterne selv. Vi skal give dem værktøjerne til at standse irritation, drillerier og urimeligt arbejdspres inden det udvikler sig til dårligt psykisk arbejdsmiljø, siger Pia Hartvig.

Arbejdsmiljø

FLERE LOKALE
NYHEDER fra østjylland

LÆS DEM HER

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK