Fødevareforlig giver ekstra penge i stedet for besparelser

21. april 2015  |  HK Stat  |  Dansk Laborant-Forening  |

Laboranter, administrative medarbejdere og tilsynsførende i Fødevarekontrollen får nu lidt bedre muligheder for at levere en professionel og tilstrækkelig indsats for sikre fødevarer i Danmark.

Fødevaresikkerheden bliver lidt større, og de ansatte i Fødevarekontrollen får lidt bedre vilkår for at udføre deres arbejde. Det vurderer Susanne Bahne Hansen, formand for laboranterne i HK, efter at regeringen og de fleste af Folketingets øvrige partier i sidste uge blev enige om et nyt fødevareforlig.

Læs om forliget: Bredt fødevareforlig styrker dansk fødevaresikkerhed

Med forliget bliver der afsat ekstra 354 millioner kroner til blandt andet bedre kontrol med fødevaresikkerheden over de kommende 4 år. Fra starten af forhandlingerne var der lagt op til besparelser i millionklassen. Men politikerne endte altså med at bevilge ekstra penge. Det glæder både Susanne Bahne Hansen og Peter Raben, der er næstformand for HK Stat.

HK på lobbyarbejde

De to har på HK’ernes vegne gennem flere måneder forsøgt at inspirere fødevarepolitikerne til at styrke blandt andet forbrugersikkerheden ved at sætte flere penge af til forskning og udvikling af nye analysemetoder i fødevareregionernes laboratorier. Og det er netop, hvad politikerne bag forliget har gjort mulig, konstaterer Susanne Bahne Hansen:

- Det glæder mig, at politikerne endelig har fået øjnene op for, at forskning og udvikling af nye analysemetoder er et vigtigt element i arbejdet med at forbedre fødevarekontrollen, siger formanden for Dansk Laborant-Forening/HK.

Hun tilføjer, at det nu bliver vigtigt at investere i at uddanne medarbejderne i brugen af de nye analysemetoder.

Mangel på udstyr kan blive en flaskehalse

Peter Raben, HK Stats næstformand, roser det politiske mål om at styrke kontrollen med fødevarer i Danmark. Men det er vigtigt, at der bliver afsat de nødvendige ressourcer hele vejen gennem systemet, pointerer han:

- Det er uklart, hvad forliget betyder på personalefronten. Hvis den øgede indsats for alvor skal blive til noget, skal der være både det nødvendige antal medarbejdere og udstyr. Det gælder også på laboratorierne, der igennem flere år har mistet mange medarbejdere og heller ikke har udstyr nok til en øget indsats. Manglende ressourcer til laboratorierne må ikke blive en flaskehals, der blokerer for de ellers gode intentioner om en styrket kontrol, siger Peter Raben.

Lige som Susanne Bahne Hansen gør Peter Raben opmærksom på behovet for at efteruddanne medarbejderne.

- Det vigtigt, at både de tilsynsførende i marken og medarbejderne i laboratorierne får tid og mulighed for kompetenceudvikling og til at medvirke i udvikling af nye metoder, der kan effektivisere indsatsen. Sådan som det også er hensigten med den tillidsreform, som fagbevægelsen har aftalt med de offentlige arbejdsgivere, siger HK Stats næstformand.

’En kæmpe TAK fra mig’

HK’s lobbyarbejde op til fødevareforliget begejstrer HK-tillidsrepræsentant i Fødevarestyrelsen i Ringsted og aktiv i Dansk Laborant-Forening/HK's statsgruppe, Wendy Nielsson:

- Jeg er meget imponeret over vores gode samarbejde i den her sag. Og jeg er ikke alene om at være tilfreds med resultatet. Andre tillidsfolk siger fx i kommentarer, at de er ’stolte af at være HK’ere’. En kalder indsatsen i forbindelse med fødevareforliget for ’Super super godt arbejde’. En anden siger: ’Hvor er det dejligt, at der er nogen, der gør noget’. Og så er den en kollega, der sender ’En kæmpe TAK fra mig’, fortæller Wendy Nielsson.

Forliget indebærer udover en styrket kontrol med fødevarer blandt andet mere vejledning af virksomheder, opnormering af rejsehold og en såkaldt whistleblower-ordning.

Ordningen skal gøre det lettere for ansatte inden for fødevareproduktion at anmelde deres egne arbejdsgivere for eventuelle overtrædelser af reglerne om fødevaresikkerhed – uden at de ansatte bliver forfulgt på grund af de tip, de giver myndighederne.

fødevarekontrol

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK