Dans på frokostmenuen skaber arbejdsglæde

21. april 2015  |  MidtVest  |

Retter som Boogie woogie bøf og opvisning ved Black Box Dance Company har været med til at krydre arbejdsdagen for de ansatte på rådhuset i Holstebro.

- Vi er en kulturby, så det er fint, at det smitter af.

Ordene kommer fra Helle Lovmand, der er fællestillidsrepræsentant for de ca. 300 HK’ere, der arbejder på rådhuset i Holstebro.

Det er fredag middag i uge 15, og mens de ansatte spiser deres frokost i kantinen, kan de opleve seks unge dansere fra det Holstebro-baserede Black Box Dance Company give den gas på gulvet.

Danserne har i april besøgt en række arbejdspladser i det midt- og vestjyske, hvor de gratis har underholdt en halv time med brudstykker fra kompagniets tre første opsætninger: ”Viva, Vive”, ”100 Likes” og den nyeste forestilling ”PUSH”. Desuden har de medvirkende danset en kort solo, som de selv har skabt. Baggrunden har været at komme i kontakt med et nyt publikum og vise, hvad dans er.

Holstebro Kommune var én af de arbejdspladser, der fik tilbudt at få besøg af Black Box Dance Company, og Borgmesterkontoret takkede med det samme ja. Fælles arrangementer for de ansatte i kommunen er nemlig noget, der har stor betydning for arbejdsglæden.

Vægter fælles arrangementer højt

To kvindelige dansere i gang med opvisning i kantinen på rådhuset i Holstebro.

Black Box Dance Company viste blandt andet brudstykker fra kompagniets tre første opsætninger.

I alt har Holstebro Kommune 5000 ansatte, og Personaleforeningen tæller ca. 2500 medlemmer.

Personaleforeningen står bag ca. 75 arrangementer om året, som Hovedudvalget og de tre underudvalg Arrangementsudvalget, Idrætsudvalget og Kunstudvalget arrangerer. Desuden står HR-afdelingen og Borgmesterkontoret bag en række arrangementer.

- At lave noget i sin fritid sammen gør noget for det at arbejde sammen. Det giver fællesskab, og der skabes netværk på kryds og tværs af afdelingerne, siger Lene Rønn Sørensen, der er med i Hovedudvalget for Personaleforeningen ved Holstebro Kommune.

Lene Rønn Sørensen, der er halinspektør med det administrative ansvar for otte lokale idrætsanlæg, fortæller, at arrangementerne spænder over alt fra koncerter, biografture, virksomhedsbesøg og udflugter til tøse-wellnessaftener.

Giver fælles oplevelser

Ivan Olsen

Ivan Olsen, teamkoordinator i Løn og Personale, synes, det er dejligt, at der bliver arrangeret nogle fælles arrangementer. Det giver sammenhold og fælles oplevelser at dele.

Med hensyn til dansearrangementet har kantinen spillet med og i ugens løb disket op med Lambadapande med gule pailetter, Salsasej på rumbaris og Boogie woogie bøf. Og da Black Box Dance Company besøger rådhuset står menuen på Den toppede høne med polka sauté.

Én af de HK’ere, der nyder maden og danseopvisningen i kantinen, er Ivan Olsen, der er teamkoordinator i Løn og Personale.

- Det er dejligt, at der bliver arrangeret nogle fælles arrangementer, hvor du kan være sammen med dine kolleger på en anden måde. Det giver sammenhold og fælles oplevelser at dele, og du kommer også til at kende folk uden for din egen afdeling, forklarer han.

Også Lisbeth Bille, der er sagsbehandler på Ydelseskontoret ser positivt på tiltaget.

- Jeg kan godt lide, at der er arrangementer. Det er rart, at du kan have noget andet end arbejde at dele med kollegerne. Jeg har blandt andet været med på udflugt i forbindelse med julen og på kunstbesøg. Du kommer til at snakke med dine kolleger på en anden måde, og det styrker samarbejdet, beretter hun.

Arbejdsmarked Arbejdsmiljø

køb billetter med  Kulturciklen online via hk.dk

Log på hk.dk og se tilbuddene

Følg HK MidtVest på Facebook