De ansatte skaber nye løsninger i det offentlige

22. april 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Verdens første innovationsbarometer viser, at otte ud af ti nye løsninger i den offentlige sektor bliver skabt i samarbejde med andre offentlige arbejdspladser, borgere eller virksomheder.

Nye løsninger i det offentlige er som oftest ikke udtænkt af hverken eksperter eller politikere, men af den offentlige sektor selv, ligesom borgere, virksomheder og vidensinstitutioner også bidrager til innovationen. Det betyder bedre kvalitet, effektivitet, medarbejdertilfredshed og borgerinddragelse i de offentlige løsninger.

Det fremgår af Innovationsbarometeret, verdens første statistik om offentlig innovation, som Center for Offentlig Innovation (COI) netop har offentliggjort i samarbejde med Danmarks Statistik og Center for Forskningsanalyse.

Barometeret viser, at når kommuner, regioner og statslige arbejdspladser innoverer, så spiller medarbejderne i 86 procent af tilfældene en nøglerolle ved at igangsætte eller fremme nytænkningen. Tre ud af fire af de nye serviceydelser, produkter, processer eller kommunikationsformer er inspireret af eller kopieret fra andres løsninger.

Gode arbejdspladser skaber nytænkning

Og internt på arbejdspladserne er samarbejde og anerkendelse af medarbejderne positivt forbundne med innovation.

Formand for OAO Bodil Otto, der også er formand for HK Kommunal, mener, det er godt at få bekræftet, at de arbejdspladser, der har en anerkendende og tillidsfuld kultur, også er mere innovative.

- Bedre service til borgerne og større tillid til de offentligt ansatte går hånd i hånd, siger hun.

Om Innovationsbarometeret

Innovationsbarometeret er udarbejdet af Center for Offentlig Innovation (COI) i samarbejde med Danmarks Statistik og Center for Forskningsanalyse ved Aarhus Universitet. COI er etableret af regeringen, KL, Danske Regioner, FTF, OAO og Akademikerne som led i partssamarbejdet om modernisering af den offentlige sektor.

Offentlig innovation er en ny eller væsentligt ændret måde at forbedre arbejdspladsens aktiviteter og resultater på. Det kan være nye eller væsentligt ændrede serviceydelser og produkter, arbejdsprocesser, måder at organisere arbejdet på og måder at kommunikere med omverdenen på.

Se innovationsfilmen, grafik med hovedresultater, baggrundsrapport og 24 konkrete eksempler på offentlig innovation på innovationsbarometer.coi.dk.

Arbejdsmiljø Medbestemmelse

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Har du også læst...

Jobindsatsen skal beskæres med en sjettedel

22. november 2017  | HK Kommunal

Erhvervslettelser skal ifølge regeringen finansieres med besparelser i beskæftigelsesindsatsen på 870 millioner kroner årligt. Kommuner med flest ledige bliver hårdest ramt.

Rebild og Næstved kommuner vandt elev-priser

22. november 2017  | HK Kommunal  | Elev i kommune og region

Årets Praktiksted for kontorelever i kommuner og regioner gik til Rebild Kommune, mens Næstvæd Kommunes elevklub blev Årets Elevklub.

Længere levetid bliver indregnet i din pensionsordning

20. november 2017  | HK Stat  | HK Kommunal

Vi lever markant længere tid end for blot få år siden. Pensionsudbetalingerne skal strækkes over flere år, men vi bliver også længere tid på arbejdsmarkedet. Sampension indretter nu pensionsordningerne, så de følger ændringerne.

Se alle nyheder