De ansatte skaber nye løsninger i det offentlige

22. april 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Verdens første innovationsbarometer viser, at otte ud af ti nye løsninger i den offentlige sektor bliver skabt i samarbejde med andre offentlige arbejdspladser, borgere eller virksomheder.

Nye løsninger i det offentlige er som oftest ikke udtænkt af hverken eksperter eller politikere, men af den offentlige sektor selv, ligesom borgere, virksomheder og vidensinstitutioner også bidrager til innovationen. Det betyder bedre kvalitet, effektivitet, medarbejdertilfredshed og borgerinddragelse i de offentlige løsninger.

Det fremgår af Innovationsbarometeret, verdens første statistik om offentlig innovation, som Center for Offentlig Innovation (COI) netop har offentliggjort i samarbejde med Danmarks Statistik og Center for Forskningsanalyse.

Barometeret viser, at når kommuner, regioner og statslige arbejdspladser innoverer, så spiller medarbejderne i 86 procent af tilfældene en nøglerolle ved at igangsætte eller fremme nytænkningen. Tre ud af fire af de nye serviceydelser, produkter, processer eller kommunikationsformer er inspireret af eller kopieret fra andres løsninger.

Gode arbejdspladser skaber nytænkning

Og internt på arbejdspladserne er samarbejde og anerkendelse af medarbejderne positivt forbundne med innovation.

Formand for OAO Bodil Otto, der også er formand for HK Kommunal, mener, det er godt at få bekræftet, at de arbejdspladser, der har en anerkendende og tillidsfuld kultur, også er mere innovative.

- Bedre service til borgerne og større tillid til de offentligt ansatte går hånd i hånd, siger hun.

Om Innovationsbarometeret

Innovationsbarometeret er udarbejdet af Center for Offentlig Innovation (COI) i samarbejde med Danmarks Statistik og Center for Forskningsanalyse ved Aarhus Universitet. COI er etableret af regeringen, KL, Danske Regioner, FTF, OAO og Akademikerne som led i partssamarbejdet om modernisering af den offentlige sektor.

Offentlig innovation er en ny eller væsentligt ændret måde at forbedre arbejdspladsens aktiviteter og resultater på. Det kan være nye eller væsentligt ændrede serviceydelser og produkter, arbejdsprocesser, måder at organisere arbejdet på og måder at kommunikere med omverdenen på.

Se innovationsfilmen, grafik med hovedresultater, baggrundsrapport og 24 konkrete eksempler på offentlig innovation på innovationsbarometer.coi.dk.

Arbejdsmiljø Medbestemmelse

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Har du også læst...

OK18: Vi kæmper for reallønnen

22. februar 2018  | HK Kommunal  | DL

Der er torsdag fortsat ikke for alvor kommet gang i overenskomstforhandlingerne i kommuner og regioner. HK Kommunals formand,Bodil Otto, håber på et forlig, men konstaterer, at det ser vanskeligt ud. Forberedelsen af en mulig konflikt går nu i gang.

Katten efter MUS'en

21. februar 2018  | HK Kommunal

Flere organisationer efterlyser alternativer til den årlige MUS, som de betegner som tung og forældet. Indtil videre kan MUS ikke undværes som den samtale, hvor man går i dybden med medarbejderens udvikling, mener HK Kommunal.

Administrative udgifter er ikke altid hvad de ser ud til

19. februar 2018  | HK Kommunal

Lyngby-Taarbæk Kommune har bedt et hold forskere analysere dens administrative udgifter og sammenligne med tre andre kommuner. På overfladen ser det ikke godt ud, men reelt set er forskellen minimal og kan let forklares.

Se alle nyheder

Lukket i dag