HK.dk logo

Fagligt: Kommunen har ret til at nægte optagelser

22. april 2015  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Et af de helt store spørgsmål og slagsmål mellem sagsbehandler og borger handler om, hvorvidt en borger må optage samtalen med sagsbehandleren. Her er hvad du som sagsbehandler skal være opmærksom på, men bundlinjen er, at man har ret til at nægte borgere at lave optagelser.

Sagsbehandlere har lov til at sige nej til at blive optaget på bånd. Det har tidligere ombudsmand Hans Gammeltoft Hansen flere gange givet udtryk for først og fremmest i en udtalelse på baggrund af en konkret sag.

Men alligevel raser påstandene – for og imod – retten til at optage samtaler og møder i kommunen.

Blandt andet har en gruppe på nettet ”Netværk for retssikkerhed og saglig sagsbehandling i Holbæk” et langt forsøg på bevisførelse for, at man gerne må optage samtaler. 

Gruppen bruger straffelovens § 263 som argument – nemlig, at man gerne må optage samtaler under den forudsætning, at man selv er part i og del af samtalen.

Men hos ombudsmanden banker man af to grunde en tyk kæp igennem den opfattelse. Loven taler nemlig kun om, at det ikke er strafbart at gøre det, men det er ikke det samme som, at det er lovligt, lyder ombudsmandens pointe.

Dom understreger princip

Det, der er strafbart, er kun en lille flig af det, der er ulovligt. Bare fordi det ikke er strafbart at optage samtaler, er det ikke nødvendigvis lovligt. Mange drager den konklusion, at fordi man ifølge straffeloven ikke kan ifalde straf, så er det automatisk en ret, man som borger har. Men det har man ikke, og det er netop sagen her, forklarede tidligere ombudsmand Hans Gammeltoft Hansen i 2006 i et interview i Kommunalbladet.

Den anden grund handler om, at kommunen har ret til at bestemme, hvordan møder, der finder sted ”på kommunen” eller i ”kommunalt regi”, skal foregå.

En højesteretsdom fra 1972 understreger netop princippet om, at offentlige myndigheder selv sætter rammerne for de møder, som myndigheden holder. Og at følgen af det princip er, at borgeren ikke har krav på at optage samtaler. 

Den bestemmelse vejer altså over den førnævnte regel om, at man gerne må optage samtaler, man selv er en del af.

Hvis kommunen eller sagsbehandleren bestemmer, at der ikke må optages på bånd, så overruler den beslutning altså, hvad for eksempel straffeloven har af relevante paragraffer.

Afslag skal være saglige 

Der er nemlig ingen love eller bestemmelser, som regulerer området. Det vil sige, at det ikke står skrevet noget som helst sted, at en borger har ret til at optage sin samtale med en ansat i kommunen. 

Men som Christian Ougaard, jurist, ekstern lektor og desuden ansat hos Folketingets Ombudsmand siger, så skal der være en god grund til at nægte optagelser. Og den skal være saglig. For der vil være en lang række tilfælde, hvor det vil være helt sagligt at optage møder. 

Det gælder i de situationer, hvor borgeren efterfølgende kan bruge optagelsen som et slags notatpapir, for eksempel hvis:

  • Borgeren fysisk eller mentalt har svært ved selv at gøre notater under mødet.
  • Borgeren har problemer med hukommelse eller koncentration.

Men som Christian Ougaard tilføjer: Kommunens beslutning skal ske på baggrund af en vurdering af den konkrete borgers behov. Dertil kommer, at hvis kommunen én gang har givet lov med en bestemt begrundelse, så gælder den for alle i en lignende situation. Det kommer af den såkaldte lighedsgrundsætning.

Bisidder i stedet for bånd

Christian Ougaard tilføjer, at kommunen skal vurdere muligheden for andre løsninger end optagelser. For eksempel det at have en bisidder med.

Han understreger desuden – og gør det meget stærkt - at mistillid mellem klient og kommune eller sagsbehandler ikke nødvendigvis er et plausibelt argument for at optage på bånd.

I det tilfælde vil god forvaltningsskik i stedet være at skifte til en ny sagsbehandler eller forsøge sig med en bisidder.

Christian Ougaard understreger også, at hvis kommunen opdager, at optagelser misbruges, så er kommunen i sin gode ret til at reagere på det.

Det kan være i form af, at tasker, jakker og lignende skal placeres uden for lokalet, eller at kommunen afslår at holde møder med borgeren. 

Det tog otte måneder at få fjernet en Youtube-video

I Esbjerg Kommune har man haft eksempler på borgere, der har optaget samtaler skjult – og derefter lagt videoen på Youtube.

Derfor har kommunen nu nogle retningslinjer, hvis en borger ønsker at optage møder, fortæller Susanne Poulsen, tillidsrepræsentant og sagsbehandler på jobcentret i Esbjerg Kommune.  

- Princippet er, at hvis en borger ønsker at optage en samtale, så er det i orden, men så optager vi også samtalen – netop fordi der kan redigeres og ændres i optagelser, siger Susanne Poulsen. Konsekvensen af sådanne optagelser er, at mødet mister sin afslappede form.  

- Sagsbehandlere bliver meget mere regelrette og siger tingene på en meget firkantet måde – netop fordi man ikke kan se mimik og kropssprog, og der er ikke plads til hyggelige bemærkninger, forklarer Susanne Poulsen. 

På den måde kan man sige, at borgeren nærmest får en dårligere behandling, fordi mødet foregår mere formelt og tingene bliver sagt mere regelret. Så mødet får en mere ”upersonlig” karakter. 

- Vi har haft et eksempel på en rådgiver, der er blevet optaget med skjult kamera og derefter lagt på Youtube. Det var en meget ubehagelig oplevelse, fortæller Susanne Poulsen. Under mødet nævner borgeren nemlig flere gange og tydeligt hele sagsbehandlerens navn, som i øvrigt er meget særegent og derfor let at finde med adresse og telefon på Krak. 

Kommunen går derfor i dialog med Youtube for at få den fjernet fra nettet. Efter otte måneders proces lykkes det at få Youtube til at fjerne den.  


Social og beskæftigelse Ydelse og borgerbetjening

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk