Intelligent seng i Randers er et viralt hit

22. april 2015  |  HK Kommunal  |  DL  |  Lars Friis

På Regionshospitalet Randers er de ved at udskifte deres gamle senge. På hospitalets Facebook-side viser en video, hvordan den nye seng ser ud. På et par uger er videoen foreløbig vist 337.000 gange.

313 personer har tilkendegivet, at de synes godt om Regionshospitalet Randers’ Facebook-side. Det er ikke meget i forhold til fx Blodbanken i Odense (618) eller Aarhus Universitetshospital (3.069). Derfor kan man jo godt lægge væg til et viralt hit.

Det må siges at være tilfældet med en 43 sekunders video, der demonstrerer brugen af ”Fremtidens hospitalsseng”. Denne type seng har overtaget pladsen fra 70 traditionelle senge på hospitalet i Randers. Videoen er siden 6. april blevet vist mere end 337.000 gange.

Den intelligente hospitalsseng er udviklet af hospitalets innovationsafdeling i samarbejde med Hadsten-virksomheden K.R. Hospitalsudstyr, og videoen viser, hvordan sengen kan hjælpe patienterne hurtigere på benene og samtidig aflaste personalet i plejearbejdet. Det sker ved, at sengen som et stykke Tranformers-legetøj kan forvandle sig til en stol, så patienten kan rejse sig fra fodenden som fra en almindelig lænestol.

Den oprette position betyder samtidig, at en patient kan have lettere ved at spise i sengen uden at spilde, og at kommunikationen med sundhedspersonalet kan blive mere ligeværdigt. Sengen kan også vippes 10 grader til siden, hvilket betyder, at plejepersonalet får hjælp af tyngdekraften, når patienter skal vendes.

En overraskende stor succes

Den virale succes er kommer fuldstændig bag på kommunikationsmedarbejder og Facebook-ansvarlig Maja Jacobsen på Regionshospitalet Randers.

- Vi kom på Facebook 18. februar, og vi havde 109 likes, da vi lagde videoen på. Vi havde ingen idé om, at den ville få så stor en udbredelse.

Hendes bud på forklaringer er blandt andet, at videoen er delt mellem mere end 5.000 Facebook-brugere, hvoraf mange har en faglig interesse i sengen.

- Det viser de 545 kommentarer. Der er rigtig mange ansatte i Region Midtjylland, der har delt opslaget med deres nuværende eller tidligere kolleger.

Facebook-opslaget er også delt på Regions Midtjyllands Facebook-side (36.000 likes).

- Desuden er videoen lagt direkte på Facebook. Det er de vist glade for hos Facebook, og det kan betyde, at opslaget bliver vist flere gange, end hvis der blot er et link til en video, der ligger et andet sted, siger Maja Jacobsen.

K.R. Hospitalsudstyr var i første omgang ikke klar over, at videoen var lagt på hospitalets Facebook-side.

- Men så begyndte der at komme rigtig mange forespørgsler om tekniske specifikationer og priser. Og hospitalet skal jo ikke sælge udstyr. Vi er bare rigtig glade for at have været med til at udvikle sengen. Derfor gjorde vi producenten opmærksom på den store interesse, og en er deres medarbejdere svarer nu på de spørgsmål, der bliver stillet, fortæller Maja Jacobsen.

Se videoen her.

Sundhed og tandklinik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK